Edgar P. Jacobs

Edgar P. Jacobs

Edgard Pierre Jacobs (1904–1987) oli belgialainen sarjakuvantekijä. Hänen tunnetuin sarjakuvansa oli Blake ja Mortimer. Hän myös teki yhteistyötä Hergén kanssa ja heitä pidetään keskeisinä niin sanotun selkeän viivan tyylisuunnan edustajina sarjakuvissa.

Valmistuttaan vuonna 1919 kaupallisesta oppilaitoksesta Jacobs siirtyi oopperalaulajan uralle ja piirsi vapaa-aikoinaan. Vuosina 1940–46 hän teki päätoimisesti mainoksia ja aikakauslehtien kuvituksia. Hänen ensimmäinen jatkosarjakuvansa oli pitkälti samanlainen kuin kuin amerikkalainen seikkailusarja Flash Gordon, johon häntä oli pyydetty tekemään jatkoa sodan tuottaman keskeytyksen takia.

Jacobs auttoi Hergéä vuonna 1943 albumien Tintti Afrikassa, Tintti Amerikassa, Kuningas Ottokarin valtikka ja Sininen lootus uudelleenpiirtämisessä. Hän oli mukana tekemässä myös albumeja Seitsemän kristallipalloa ja Auringon temppeli. Hergé ei itse pitänyt oopperasta ja hän kiusasi vuosien ajan lempeästi ystäväänsä Jacobsia Tintin sivuhahmoihin kuuluvan oopperalaulaja Bianca Castafioren avulla.

Vuonna 1946 Tintin-lehdessä ilmestyi Jacobsin ensimmäinen Blake ja Mortimer -tarina Miekkakalan salaisuus. Jacobs sijoitti tarinansa niiden tekohetken aikaiseen maailmaan. Jacobsin sarjakuvien käsikirjoituksia oli tekemässä myös Jacques van Melkebeke.

Suomennetut albumit

Miekkakalan salaisuus 1–3 (1946–49)
Keltainen merkki (1953)
S.O.S. meteoreita (1958)
Aikakone (1960)

Tekstilähde: Wikipedia.

Lisätietoa -
Muokannut 31.07.2019 (Thialfi)
Sarjakuvat ja antologiat (4 kpl)
2010  Miekkakalan salaisuus
/stars/3.gif (scifi, sarjakuva)
1991  S.O.S. meteoreita (Blaken ja Mortimerin seikkailuja)
/stars/35.gif (scifi, sarjakuva, seikkailu)
1991  Keltainen merkki
/stars/35.gif (scifi, sarjakuva)