Päivi Lukkarila

Päivi Lukkarila

Päivi Lukkarila (s. 1967) on tamperelainen kirjailija ja kouluttaja.

”Opin lukemaan neljävuotiaana. Yhdeksänvuotiaana raahasin kirjastosta luettavaa sellaisia määriä kerrallaan, että kasseista paukkuivat hantaakit, ja selkä jäi pysyvästi vähän kieroksi. Sinikantisiin vihkoihin kirjoitin omia ponikirjasarjoja, hevostyttö olin myös oikeassa elämässä ja vielä lukioikäisenä haaveilin eläinlääkärin ammatista.

Au pair -vuoden jälkeen olin asettua pysyvästi Lontooseen, mutta halusin opiskella kirjoittamista suomen kielellä ja pyrin kolme kertaa teatterikorkeakoulun dramaturgian koulutusohjelmaan. Kerran sisäänpääsy oli lähellä, mutta lopulta jäin opiskelemaan yleistä kirjallisuustiedettä Tampereen yliopistoon. Sitten kirjoittamiselle ei tuntunutkaan riittävän aikaa: oli tenttejä joihin lukea, hankalia ihmissuhteita ja vielä toimiminen Tampereen ylioppilasteatterissa. Kokeilin hetken maskeeraajan ammattia, mutta lopulta minusta tulikin ilmaisutaidon ja teatteri-ilmaisun opettaja ja viestintäkouluttaja.

Tapasin kohtaloni karateharjoituksissa, ajauduimme asuntolainoihin, ja minusta tuli virkamies lähes kahdeksaksi vuodeksi. Työpäivien jälkeen aikani ottivat ihanat lapsemme Oona ja Veikka. Sitten, syksyllä 2005, määräaikaisen viran päätyttyä ja Oonan aloitettua koulunsa aloin taas löytää aikaa omille tarinoille. Pitkän kirjoittamisesta pidättäytymisen jälkeen tekstiä tuli estottomasti, suorastaan helposti.

Asioita, joihin olen jo liian aikuinen, liian äiti tai liian ihminen, pääsen kokeilemaan tarinoissani.”

Kuva: Karisto
Lisätietoa -
Muokannut: Thialfi toukokuu 04, 2021
Kirjojen kansikuvat
Kolmen ajan maa7.00

Romaanit ja novellikokoelmat (1 kpl)

2011 | fantasia, lapset