Clifford D. Simak

Clifford D. Simak

Clifford Donald Simakia (Yhdysvallat, 1904–1988) on sanottu rakastetuimmaksi science fiction -kirjailijaksi. Science Fiction and Fantasy Writers of America antoi hänelle suurmestarin arvonimen 1977.

Simak syntyi 1904 böömiläisen maahanmuuttajan perheeseen Wisconsin viljelyseudulla, opiskeli osavaltion yliopistossa ja teki uran sekä toimittajana että tieteiskirjailijana. Maalaisympäristössä vietetty lapsuus ja nuoruus jättivät leimansa hänen tuotantoonsa hyvin merkittävällä tavalla. Useiden hänen teostensa tapahtumapaikkana on itse asiassa tuo syrjäinen Millvillen tienoo.

Simak suuntautui nuoresta pitäen toimittajaksi. Viimeksi hän toimi Minneapolis Starin uutispäällikkönä kirjoittaen päätoimisesti lehden tiedepalstaa. Tästä toiminnasta hän sai Minnesotan tiedeakatemian palkinnon 1967. Lehtialalta hän jäi eläkkeelle 1977. Clifford Simak kuoli 1988 kärsittyään pitkään leukemiasta ja keuhkojen laajentumasta.

Simak nousi aikansa eturivin amerikkalaisten tieteiskirjailijoiden joukkoon vuonna 1944 aloittamallaan novellisarjalla City. Kertomusten kehyksenä on kaukainen tulevaisuus, jossa ihmislajista on tullut tarua, ja älykkäät koirat kertovat tarinoita leirinuotiolla. Tarinoissa ihminen ja muut elolliset olennot kohtaavat oudoissa oloissa ja ... (lue lisää)

Lisätietoa -
Muokannut 30.12.2014 (Thialfi)
Romaanit ja novellikokoelmat (3 kpl)
1981  Väliasema (Fantasy-sarja)
/stars/4.png
(scifi)
1992  City (Ursa Science Fiction, #18)
/stars/4.png
(scifi, novellikokoelma)
1997  Aika pettää (Galaxy Scifi, #14)
/stars/3.gif
(scifi)