Connie Willis

Connie Willis

Constance Willis on syntynyt vuonna 1945 Coloradossa Yhdysvalloissa. Willis opiskeli Pohjois-Coloradon yliopistossa englantia ja kasvatustieteitä valmistuen opettajaksi ja toimi peruskoulun opettajana vuoteen 1982 asti. Nykyisin Connie Willis asuu Greeleyssä, Coloradossa miehensä fysiikan professori Courtney Willisin kanssa. Perheeseen kuuluvat myös kissa ja koira. Willisin harrastuksiin kuuluu kirkkokuoro, jossa hän laulaa sopraanoa.

Willis on voittanut enemmän SF-palkintoja kuin kukaan toinen tieteiskirjailija. Hänet nimettiin Science Fiction Hall of Fameen vuonna 2009, Science Fiction Writers of America antoi hänelle suurmestarin arvonimen vuonna 2011 ja Robert A. Heinlein -palkinnon hän sai samana vuonna. Suomessa Willis on ollut vuoden 1999 Turun Finnconin kunniavieraana.

Novelli ja pienoisromaani ovat se muoto, jonka Willis mieluiten antaa tarinoilleen. Willis itse sanoo: ”Mielestäni novelli on aina ollut tieteiskirjallisuuden menestynein muoto. Pidän eri tunnelmista, tyyleistä ja teemoista, joita novellissa voi tutkia. On välttämätöntä käyttää vain muutamaa henkilöä, luoda maailmoja vähin sanoin ja vihjein taustasta ja panna kaikki tarinan ainekset palvelemaan kahta eri tarkoitusta”.

Kirjallisuutta

Ulkomaisia tieteiskirjailijoita 2. Toimittaneet Toni Jerrman ja Vesa Sisättö. BTJ Kirjastopalvelu, 2004.

Kuva: Gage Skidmore / CC-BY-SA-3.0
Lisätietoa -  B