Bruno Jasienski

Bruno Jasienski

Bruno Jasienski, oikealta nimeltään Wiktor Bruno Zysman (1901–1938) oli puolalainen ja neuvostoliittolainen kirjailija.

Jasienski syntyi maalaislääkärin perheeseen. Hän opiskeli Krakovan yliopistossa ja kirjoitti futuristisia runoja ensimmäisten joukossa Puolassa. Valmistuttuaan Jasienski työskenteli kommunistisen lehden toimittajana.

Vuonna 1925 Jasienski joutui poliittisen painostuksen vuoksi muuttamaan Pariisiin Ranskaan, jossa hän työskenteli autotehtaalla ja liittyi Ranskan kommunistiseen puolueeseen. Jasienski muodosti puolalaisista työläisistä teatteriryhmän. Kun poliisi kielsi vierastyöläisten kokoukset, ne muunnettiin teatterissa esitetyiksi ”improvisoiduiksi näytelmiksi”, joihin poliisi ei pystynyt puuttumaan. Jasienski työskenteli myös toimittajana ja kirjoitti useisiin puolalaisiin lehtiin.

Vastauksena Paul Morandin neuvostovastaiseen pamflettiin Je brule Moscou (”Minä poltan Moskovan”) hän kirjoitti utopistisen vallankumousromaanin Minä poltan Pariisin (1928). Romaanin ilmestyttyä Jasienski karkotettiin Ranskasta Saksaan poliittisen propagandan levittäjänä. Vuonna 1929 Jasienski vaimoineen siirtyi Leningradiin Neuvostoliittoon, jossa hän työskenteli toimittajana ja kirjailijana. Jasienskin utopiaromaanista oli julkaistu venäjänkielinen ... (lisää)

Lisätietoa -
Muokannut 05.01.2015 (Thialfi)
Romaanit ja novellikokoelmat (1 kpl)
1931  Minä poltan Pariisin
/stars/0.png (scifi > yhteiskunnallinen scifi)

Uusin jäsen: Topi Kopakkala