José Saramago

José Saramago

José Saramago (1922–2010) oli Nobel-palkittu portugalilainen kirjailija. Hän syntyi maanviljelijäperheeseen pienessä Azinhagan kylässä Lissabonista pohjoiseen. Saramago vietti lapsuutensa pääasiassa lukutaidottomien äidinpuoleisten isovanhempiensa luona, kun vanhemmat kiersivät työnhaussa. Saramago on kertonut lukeneensa F. E. Sillanpään romaanin Hurskas kurjuus ollessaan nuori ja ihmetelleensä, kuinka tarkasti kirja kuvasi hänen omaa elämäänsä Portugalin maaseudulla ja myöhemmin Lissabonissa.

Saramago itsekin joutui jo varhain keskeyttämään koulun mennäkseen työhön. Hän kouluttautui teknikoksi ja työskenteli myöhemmin vakuutusvirkailijana, toimittajana ja kirjallisuuskriitikkona. Saramago avioitui 1944 konekirjoittaja Ilda Reisin kanssa. Pariskunnalla oli yksi tytär. He erosivat vuonna 1970. Saramago erotettiin 1975 Diário de Noticias -lehden toimittajan tehtävistä, mutta hän itse kiitti erottamista sanoen, että sen ansiosta hänestä tuli kirjailija. Saramago oli vuodesta 1988 naimisissa espanjalaisen, Sevillassa vuonna 1950 syntyneen toimittaja Pilar del Ríon kanssa. Vuodesta 1992 Saramago asui Lanzarotessa Kanariansaarilla.

Nobelin kirjallisuuspalkinnon Saramago sai vuonna 1998. Palkintolautakunnan perustelujen mukaan hän ”tuo mielikuvituksen, myötätunnon ja ironian kannattelemilla vertauksillaan pakenevan todellisuuden yhä uudelleen käden ulottuville”. Hän sai myös suurimman

Kuva: Tammi
Lisätietoa -
Muokannut: Thialfi huhtikuu 23, 2021
Kirjojen kansikuvat
Baltasar ja Blimunda (Keltainen kirjasto #236)
Kivinen lautta
Kertomus sokeudesta7.94
Jeesuksen Kristuksen evankeliumi8.40
Kaikkien nimet (Keltainen kirjasto #325)
Luola (Keltainen kirjasto #347)
Toinen minä
Kertomus näkevistä7.12
Oikukas kuolema7.34

Romaanit ja novellikokoelmat (7 kpl)

2008 | maaginen realismi
1997 | maaginen realismi
1994 | maaginen realismi
(Keltainen kirjasto #236)
1989 | historia, mainstream, maaginen realismi

Muut ei spefi-kirjat (2 kpl)

2005 | mainstream
(Keltainen kirjasto #325)