Philip Pullman

Philip Pullman

Philip Pullman (s. 1946) on englantilainen kirjailija. Pullmanin trilogia Universumien tomu (1995–2000) on kerännyt lukuisia palkintoja. Nämä Pullmanin nuorille kirjoittamat kirjat ovat saaneet myös runsaasti aikuislukijoita ja niitä pidetään nykyaikaisina klassikkoina. Sarjan kirjoja on myyty yli 22 miljoonaa kappaletta.

Pullman syntyi Norwichissa Englannissa vuonna 1946. Hänen isänsä palveli lentäjänä Britannian ilmavoimissa ja perhe joutui muuttamaan usein isän asemapaikkojen vaihtuessa. Kun Philip oli seitsemänvuotias, isä sai surmansa lento-onnettomuudessa Keniassa. Vuotta myöhemmin hänen äitinsä meni uusiin naimisiin ja perhe muutti joksikin ajaksi Australiaan. Sieltä he palasivat Englantiin ja Pullman kävi koulua Lontoossa ja Walesissa. Innoittajikseen tarinoiden kertojaksi ryhtymiselle Pullman on maininnut lapsuutensa radiokuunnelmat ja seikkailusarjakuvat. Myöhemmin mukaan tulivat kummitusjutut, joita hänellä ja hänen ystävillään oli tapana kertoa toisilleen. Hänen suosikkikirjailijoitaan oli Tove Jansson. Pullman opiskeli englannin kieltä Oxfordissa Exeter Collegessa. Vuonna 1970 Pullman avioitui Judith Spellerin kanssa. Heillä on kaksi poikaa.

Valmistuttuaan opettajaksi Pullman työskenteli yläkoulun opettajana useissa Oxfordin kouluissa. Hänellä oli tapana kertoa oppilailleen tarinoita suullisesti ja kirjoittaa koulunäytelmiä oppilaiden esitettäviksi. Jotkut näytelmistä ilmestyivät myöhemmin muokattuna lastenkirjoiksi. Pullmanin ensimmäinen lastenkirja julkaistiin 1982. Vuosikymmenen puolivälistä lähtien Pullman työskenteli luennoitsijana opettajaksi opiskeleville. Vuodesta 1996 hän on kirjoittanut päätoimisesti. Pullman vieraili Suomessa Finnconissa 1999. Nykyisin Philip Pullman asuu maalla lähellä Oxfordia vaimonsa Juden kanssa. Kun Pullman ei kirjoita, hän nauttii elämästään: katselee televisiota, piirtää, tekee puutöitä tai soittaa pianoa. Universumien tomun vinjettikuvat ovat hänen tekemiään.

Kirjailijana Pullman on ennen kaikkea tarinankertoja. Pullman onkin arvostellut aikuisille kirjoittajia juonen unohtamisesta ja liiallisesta tekniikan ja tyylin painottamisesta. Hän itse haluaa vastata nimenomaan lukijoiden tarinannälkään. ”Kysyttäessä, mitä haluan viestiä lukijalle jollakin asialla, minun on pakko sanoa etten sano. En ole viestintäbisneksessä, olen olipa kerran -bisneksessä.” Philip Pullman on sanonut haluavansa kirjoittaa juuri lapsille itsekeskeisen joutavanpäiväisyyden välttämiseksi. Hän toteaa, että lastenkirjallisuudella on suurten kysymysten käsittelyn taakka, jonka aikuistumista karttavien aikuisten sukupolven kirjallisuus on hylännyt. ”Lastenkirjat – – käsittelevät sellaisia perimmäisiä kysymyksiä kuin mistä tulemme, mitä on ihmisenä oleminen, mitä pitää tehdä ollakseen hyvä, tällaisia perustavia, tärkeitä kysymyksiä ei käsitellä aikuisten lukemissa kirjoissa, vaan kirjoissa, joita lukevat lapset.” (BBC:n haastattelu 28.12.2001)

Nimi Universumien tomu viittaa John Miltonin runoelmaan, josta on peräisin myös Lapin ja revontulien merkitys tarujen tyyssijana. Pullman halusi Miltonin eepoksen Kadotetun paratiisin innoittamana kirjoittaa jotain mahdollisimman suurta, ja samalla tehdä omia huomautuksiaan Miltonin runoelmassaan esittämiin ajatuksiin. Universumien tomun voi lukea myös steampunk-scifinä. Pullman itse on todennut, että tieteiskirjallisuus ei kiinnosta häntä. Trilogiassa pohditaan eettisiä kysymyksiä, muun muassa vapauden ja rajoituksen sekä hyvän ja pahan suhdetta, mutta on samalla myös jännittävä fantasiaseikkailu.

Pullman luonnehtii trilogiaansa nykyaikaiseksi Aatami ja Eeva -kertomukseksi. Pullman näkee syntiinlankeemuksen pelkästään hyvänä asiana ja katsoo, että kirkko on ymmärtänyt koko asian aivan väärin. ”Syntiinlankeemus on kiehtova tarina, joka käsittelee suuria kysymyksiä, hyvää ja pahaa.” Pullman kuuluu Britannian uskonnottomien etujärjestöjen kannattajiin: hän on Britannian humanistiyhdistyksen tukija sekä National Secular Societyn kunniajäsen.

Kuva: Jerry Bauer
Lyran Oxford 6.06   115
Kellopeli, eli, kuinka kaikki vedettiin käyntiin 7.02   48
Vedenpaisumus (Lyran kirjat #1) 7.46   28
Ruusunmetsästäjät (Lyran kirjat #2) 7.50   10

Romaanit ja novellikokoelmat (9 kpl)

(Lyran kirjat #2)

1997 | fantasia, nuoret
(Universumien tomu #1)
1996 | fantasia, nuoret

1994 | fantasia > historiallinen fantasia, nuoret

Muut ei spefi-kirjat (1 kpl)

1988 | nuoret

Kääntämättömät teokset (4 kpl)

Serpentine
2020 | His Dark Materials (related works)
Once Upon a Time in the North
2008 | His Dark Materials (related works)
The Scarecrow and His Servant
2004