Hieronymos von Münchhausen

Hieronymos von Münchhausen

Karl Friedrich Hieronymus, Freiherr von Münchhausen (1720–1797) oli saksalainen, Hannoverissa syntynyt aatelinen, joka sepitti mielellään liioiteltuja kertomuksia sotamuistoistaan.

Rudolf Erich Raspe kirjoitti Münchhausenin tarinoista englanninkielisen kirjan, joka julkaistiin Lontoossa 1785. Osa aineistosta tuli paronin kertomuksista, osan Raspe lainasi muista lähteistä. Paroni itse ei ollut mielissään siitä, että Raspen kirja teki hänestä kuuluisan valehtelijan. Paronin kuoleman jälkeen lähes unohdettiin, että hän oli ollut oikea henkilö.

Münchhausen kertoi tarinoissaan muun muassa lentäneensä tykinkuulalla, käyneensä kuussa kuumailmapallolla ja vetäneen itsensä omista hiuksistaan ylös suosta.

Suomeksi tarinat ilmestyivät ensimmäisen kerran 1856 ja sittemmin monta kertaa uudelleen.

Josef von Báky ohjasi vuonna 1943 tarinoista elokuvan Münchhausen. Vuonna 1988 Terry Gilliam ohjasi elokuvan Paroni von Münchhausenin seikkailut.

Kuva: Kuvittaja Gustave Dorén karikatyyri paronista Münchhausenin tarinoiden vuoden 1862 laitoksessa.

Lisätietoa -
Muokannut 03.01.2015 (Thialfi)
Romaanit ja novellikokoelmat (1 kpl)
1989  Paroni von Münchhausenin seikkailut
/stars/3.gif (fantasia)