Mervi Koski

Mervi Koski

Mervi Koski (s. 1955) on Hämeenlinnan kaupunginkirjaston lasten- ja nuortenosaston osastonjohtaja, joka on kirjoittanut nuorille lukijoille niin tietokirjoja kuin tarinoitakin.

Mervi Koski on syntyisin Tampereelta. Filosofian maisteriksi hän valmistui Tampereen yliopistosta aineinaan muun muassa kirjallisuustiede, suomen kieli ja informatiikka. Perheeseen kuuluu aviomies, kolme aikuista lasta, miniöitä, vävyjä, mummoja, enoja... tavallisia koiria ja jokunen villakoirakin sängyn alla.

”Olen koiraihminen päästä varpaisiin. Pieni karvaturri seuraa kannoilla, minne ikinä tie viekin. Pöytälaatikot pursuavat tarinoita koirista, sillä vuosikausia on tullut kuljettua muistiinpanovihko ja kynä taskussa. Päässäni kehkeytyy tekstiä markettien parkkipaikalla, kaduilla ja kujilla, sillä hiljaista hetkeä kirjoittamiseen ei juuri jää. Ei olisi pahitteeksi, jos vuorokaudessa olisi muutama tunti lisää aikaa, että ehtisi puuhata kaiken kiinnostavan.

Sydämenasiani on saada lapset ja nuoret kiinnostumaan lukuharrastuksesta ja kirjallisuudesta tavalla tai toisella, vaikkapa kutittelemalla nauruhermoja Tihus-jutuilla tai kurittomilla kansanloruilla. Lukeminen kehittää kykyä luoda mielikuvia, muotoilla ajatuksia ja kartuttaa sanavarastoa. Ne ovat taitoja, joita tarvitaan jokaisella ... (lisää)

Muokannut 15.02.2010 (Thialfi)
Muut ei spefi-kirjat (5 kpl)
2017  Maailman merkillisimmät kummitustarinat
/stars/3.gif (tietokirja)
2007  Suomalaisia haltijoita ja taruolentoja
/stars/4.png (tietokirja > nuorten tietokirja)
2006  Ulkomaisia nuortenkertojia 2 (BTJ-Avaimen kirjailijaesittelyt)
/stars/3.gif (tietokirja > kirjallisuudentutkimus)
2001  Ulkomaisia nuortenkertojia 1 (BTJ-Avaimen kirjailijaesittelyt)
/stars/3.gif (tietokirja > kirjallisuudentutkimus)
2000  Ulkomaisia nuortenklassikoita (BTJ-Avaimen kirjailijaesittelyt)
/stars/0.png (tietokirja > kirjallisuudentutkimus)

Uusin jäsen: Serafia Alho