Bram Stoker

Bram Stoker

Abraham ”Bram” Stoker (1847–1912) oli irlantilaissyntyinen kirjailija, joka tunnetaan kauhuromaanin Dracula (1897) kirjoittajana.

Stoker syntyi Clontarfissa, rannikkokylässä lähellä Dublinia. Lapsena hän oli sairaalloinen, eikä pystynyt ennen kahdeksatta ikävuottaan kävelemään tai seisomaan itse. Kuusitoistavuotiaana, aloittaessaan Trinity Collegessa Dublinissa, hänestä tuli kuitenkin jalkapallotähti. Hänet valittiin myöhemmin yliopistonsa parhaaksi urheilijaksi. Stoker opiskeli aluksi matematiikkaa, mutta toimi myös filosofisessa seurassa. Hän innostui myös näyttelemisestä.

Stoker halusi kirjailijaksi, mutta seurasi isänsä jalanjälkiä aloittaessaan työn viranhaltijana vuonna 1870. Hän myös työskenteli palkatta teatteriarvostelijana. Stoker kirjoitti arvosteluja ja novelleja vuoteen 1878 saakka. Tuolloin hänelle tarjottiin Lontoon Lyceum-teatterin talousvastaavan työtä. Samana vuonna hän meni naimisiin Florence Balcomben kanssa.

Stokerin nosti maineeseen romaani Dracula, joka julkaistiin 1897. Stokeria kiinnostivat Itä-Euroopan historia ja kansantarut. Sana Dracula tulee romanian kielestä: Dracul merkitsee paholaista tai lohikäärmettä. Sanan loppuun liitetty -a tarkoittaa jonkin poikaa. Stoker ... (lisää)

Lisätietoa -  (Risingshadow.net)
Muokannut 22.06.2015 (Hiistu)
Romaanit ja novellikokoelmat (3 kpl)
2012  Draculan vieras ja muita kauhukertomuksia
/stars/3.gif (kauhu, novellikokoelma)
1977  Dracula (Keskiyön kirjasto)
/stars/4.png (kauhu > goottilainen kauhu)
1904  Seitsentähtinen jalokivi
/stars/0.png (fantasia)

Kääntämättömät teokset (3 kpl)
2002 Three Vampire Tales: Dracula, Carmilla, and The Vampyre
1973 The Bram Stoker Bedtime Companion
1911 The Lair of the White Worm
Listaus perustuu englanninkieliseen Risingshadow.net kirjatietokantaamme.

Kalle liukkonen
Uusin jäsen: Kalle liukkonen