Vasili Aksjonov

Vasili Aksjonov

Vasili Aksjonov (1932–2009) oli venäläinen kirjailija. Aksjonov sai venäläisen Booker-palkinnon vuonna 2004 ja hänet palkittiin myös ranskalaisella kunniamerkillä. Aksjonovilta ilmestyi kaikkiaan 20 teosta. Häneltä on suomennettu teokset Virkaveljet (1960), Matkalippu tähtiin (1961) sekä Krimin saari (1981).

Aksjonovin vanhemmat joutuivat 1937 vankileirille, ja hän itse kasvoi lastenkodissa. Hänen äitinsä vapautui leiriltä vuonna 1948 ja onnistui saamaan Vasilin luokseen itäsiperialaiseen Magadaniin. Karkotettuna he elivät köyhissä oloissa. Aksjonovin opiskelukausi osui yhteen stalinismin jälkeisen niin sanotun suojasään kanssa. Hän valmistui lääkäriksi Leningradin lääketieteellisestä korkeakoulusta.

Aksjonov luettiin kuusikymmenlukulaisten ryhmään eli kirjailijoihin, joiden ura alkoi suojasään vuosina. Nikita Hruštšovin syrjäyttämisen jälkeisenä pysähtyneisyyden aikana Aksjonovin teoksia ei enää julkaistu Neuvostoliitossa. Aksjonov joutui mielipiteidensä takia lähtemään 1980 maanpakoon Yhdysvaltoihin. Tuolloin KGB:n agentit löysivät käsikirjoituksen hänen nuoruuttaan ja Stalinin ajan sortoa kuvanneesta teoksesta.

Aksjonov ... (lisää)

Lisätietoa -
Muokannut 10.12.2014 (Thialfi)
Romaanit ja novellikokoelmat (1 kpl)
1984  Krimin saari
/stars/4.png (scifi, vaihtoehtohistoria)