Pasi Ilmari Jääskeläinen

Pasi Ilmari Jääskeläinen

Pasi Ilmari Jääskeläinen (s. 1966) on jyväskyläläinen äidinkielen opettaja. Jääskeläisen romaaneissa realismiin liittyy aineksia fantasiasta ja unista.

Pasi Jääskeläinen nousi esiin Portin ja Tähtivaeltajan sivuilla 1990-luvulla. Parhaalle kotimaiselle tieteis- tai fantasianovellille annettavan Atorox-palkinnon Jääskeläinen sai kolme kertaa, vuosina 1998, 1999 ja 2000. Portin novellikilpailun Jääskeläinen voitti neljä kertaa, vuosina 1995, 1996, 1997 ja 1999. Novellikokoelma Missä junat kääntyvät (2000) voitti Tähtivaeltaja-palkinnon vuoden parhaana suomeksi julkaistuna tieteiskirjana. Taivaalta pudonnut eläintarha (2008) on novellikokoelman uusi versio.

Jääskeläisen esikoisromaani Lumikko ja yhdeksän muuta ilmestyi 2006. ”Romaanini käsittelee muistamista, identiteetin haurautta, totuuden monikerroksista luonnetta ja sitä, kuinka me kaikki lopultakin pukeudumme tarinoihin. Olen ammentanut teokseeni vaikutteita muun muassa psykologisesta jännityskirjallisuudesta, eteläamerikkalaisesta maagisesta realismista, dekkareista ja spekulatiivisesta fiktiosta.” Teos sai vuoden parhaan suomalaisen fantasiakirjan Kuvastaja-palkinnon.

Kirjallisuutta

Kotimaisia tieteis- ja fantasiakirjailijoita. BTJ Kirjastopalvelu, 2006.
Vesa Sisättö & Sarianna Silvonen: Kotimaisia nykykertojia 10. Avain, 2015.

Pasi Ilmari Jääskeläisen haastattelu :: kai

Taivaalta pudonnut eläintarha 7.94   36
Harjukaupungin salakäytävät 7.58   41
Sielut kulkevat sateessa 7.82   41
Väärän kissan päivä 8.22   19

Romaanit ja novellikokoelmat (6 kpl)

2017 | maaginen realismi

2013 | kauhu, maaginen realismi, jännitys

2010 | maaginen realismi

2008 | scifi, fantasia, maaginen realismi, novellikokoelma

2006 | maaginen realismi
(Portti-kirjat #4)
2000 | scifi, fantasia, maaginen realismi, novellikokoelma

Muut ei spefi-kirjat (1 kpl)

2023 | Kirja julkaistaan toukokuu 2023