Pasi Ilmari Jääskeläinen

Pasi Ilmari Jääskeläinen

Pasi Ilmari Jääskeläinen (s. 1966) on jyväskyläläinen äidinkielen opettaja. Jääskeläisen romaaneissa realismiin liittyy aineksia fantasiasta ja unista.

Pasi Jääskeläinen nousi esiin Portin ja Tähtivaeltajan sivuilla 1990-luvulla. Parhaalle kotimaiselle tieteis- tai fantasianovellille annettavan Atorox-palkinnon Jääskeläinen sai kolme kertaa, vuosina 1998, 1999 ja 2000. Portin novellikilpailun Jääskeläinen voitti neljä kertaa, vuosina 1995, 1996, 1997 ja 1999. Novellikokoelma Missä junat kääntyvät (2000) voitti Tähtivaeltaja-palkinnon vuoden parhaana suomeksi julkaistuna tieteiskirjana. Taivaalta pudonnut eläintarha (2008) on novellikokoelman uusi versio.

Jääskeläisen esikoisromaani Lumikko ja yhdeksän muuta ilmestyi 2006. ”Romaanini käsittelee muistamista, identiteetin haurautta, totuuden monikerroksista luonnetta ja sitä, kuinka me kaikki lopultakin pukeudumme tarinoihin. Olen ammentanut teokseeni vaikutteita muun muassa psykologisesta jännityskirjallisuudesta, eteläamerikkalaisesta maagisesta realismista, dekkareista ja spekulatiivisesta fiktiosta.” Teos sai vuoden parhaan suomalaisen fantasiakirjan Kuvastaja-palkinnon.

Kirjallisuutta

Kotimaisia tieteis- ja fantasiakirjailijoita. BTJ Kirjastopalvelu, 2006.

Linkkejä

Pasi Ilmari Jääskeläisen haastattelu. Risingshadow.net 17.8.2006.

Kuva: Tommi Anttonen.

Lisätietoa -   (Risingshadow.net)
Muokannut 09.03.2015 (Hiistu)
Romaanit ja novellikokoelmat (6 kpl)
2017  Väärän kissan päivä
2013  Sielut kulkevat sateessa
/stars/4.png (kauhu, maaginen realismi, jännitys)
2010  Harjukaupungin salakäytävät
2008  Taivaalta pudonnut eläintarha
/stars/4.png (scifi, fantasia, maaginen realismi, novellikokoelma)
2006  Lumikko ja yhdeksän muuta
/stars/4.png (maaginen realismi)
2000  Missä junat kääntyvät (Portti-kirjat, #4)
/stars/4.png (scifi, fantasia, maaginen realismi, novellikokoelma)

Thompson 10
Uusin jäsen: Thompson 10