Aarno Karimo

Aarno Karimo

Aarno Karimo (vuoteen 1906 Hasselqvist, 1886–1952) oli suomalainen kirjailija, taidemaalari, runoilija ja majuri.

Arimo oli kotoisin Parikkalasta, Argusjärven rannalta. Karimo kävi Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulun 1905–06 ja opiskeli maalausta Akseli Gallen-Kallelan johdolla. Myöhemmin hän opiskeli kaksi vuotta Pietarissa. Karimo oli kansallismielinen ja aatteellisesti korkealentoinen. Suomen sisällissodassa Karimo taisteli valkoisten puolella.

Karimon tunnetuin teos on Suomen historiasta kertova neliosainen kaunokirjallinen teos Kumpujen yöstä (1929–1932). Siinä kerrotaan lähinnä kuvitteellisten henkilöiden sankarillisista kohtaloista kansallismielisessä hengessä. Karimo kuvitti itse teoksen omin maalauksinsa. Sarjasta otettiin painoksia vielä 1950-luvulla, mutta näistä laitoksista jätettuun pois lopun Suur-Suomi-julistus ja muita uudessa ulkopoliittisessa tilanteessa arveluttavia kertomuksia. Toinen painos ilmestyi kolmiosaisena ja kolmas painos enää kaksiosaisena.

Karimo kirjoitti myös tieteisromaanin Kohtalon kolmas hetki (1926), joka kuvaa Suomen ja Venäjän sotaa vuonna 1967. Romaanissa teknisesti ylivoimainen Suomi voittaa sodan liittolaisinaan Venäjän vanhat viholliset. Romaani ilmestyi ensin jatkokertomuksena Hakkapeliitta-lehdessä ja kirjana useina painoksina, joissa oli kussakin erilaiset kansikuvat, Karimon tekemät. Kirjan nimestä tuli tunnettu lause, jota käytettiin esimerkiksi jatkosodan aikaisissa sotilaallisissa lauluissa.

Linkkejä

Aarno Karimo. Wikipedia.

Tekstilähde: Wikipedia.

Muokannut 18.09.2011 (Thialfi)
Romaanit ja novellikokoelmat (1 kpl)
1926  Kohtalon kolmas hetki: Suomen ja Venäjän sota vv. 1967–68
/stars/2.gif (scifi > tulevaisuuden sota)

Pisania, Astorethein, Jussi
Uusin jäsen: pekka ruohonen