Friikkisirkus (Darren Shanin tarina, #1)

Friikkisirkus

Darren Shan
Julkaistu: 2001 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Cirque du Freak
Tyylit: kauhu, nuoret
Avainsanat: elokuva, vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Kaijamari Sivill.

1. laitos: Tammi, 2001. Kansi: Jukka Aalto. Sidottu.
2. laitos: Tammi, 2006. Nidottu.
3. laitos: Tammi, 2008. Tam tam. Nidottu.

Friikkisirkus on ensimmäinen osa Englannissa ja Yhdysvalloissa hurjan suosion saaneesta sarjasta, joka kertoo Darren Shan -nimisestä, vampyyriksi muuttuvasta koulupojasta.

Darren koulukavereineen saa käsiinsä salaista friikkisirkusta mainostavan lentolehtisen. Opettajansa varoituksista huolimatta kaveriporukan “paha poika“ Steve ja hämähäkeistä innostunut Darren päättävät mennä näytökseen.

Steve tunnistaa erään esiintyjistä ikivanhaksi vampyyriksi. Herra Crepsley esiintyy yhdessä valtavan myrkkyhämähäkin kanssa, jota hän hallitsee huilunsoitolla ja ajatuksen voimalla.

Darren hurmaantuu hämähäkistä ja varastaa sen. Hän pitää sitä lemmikkinään ja opettelee ohjailemaan sitä herra Crepsleyn tavoin. Mutta kun Darren näyttää lemmikkiään Stevelle, se puree Steveä kaulaan, ja Steve vaipuu koomaan.

Paikalle ilmaantuu hämähäkin alkuperäinen omistaja, vampyyri Crepsley. Hänellä on vastamyrkkyä puremaan, mutta maksuksi hän haluaa tehdä Darrenista apulaisensa. Darren joutuu myöntymään suunnitelmaan, joten Crepsley lavastaa hänen kuolemansa ja Darrenin taival varjojen maassa alkaa.

(muokattu 11.10.2016)

Sielujen järvi (Darren Shanin tarina, #10)Yön liittolaiset (Darren Shanin tarina, #8)Pimeyden ennustukset (Darren Shanin tarina, #7)Taistelu aamunkoitteessa (Darren Shanin tarina, #9)Kohtalon perilliset (Darren Shanin tarina, #12)

Nina98 avatar
Darren Shanit vain ovat niin parhaita. Kukapa niistä ei tykkäisi. Niissä on aivan oma tunnelmansa ja niitä on kiva ahmia pari kolme päivässä:) Suosikkihahmoni on Crepsley, joten varmaan kaikki sarjan lukeneet arvaavat, miksi en tykkää niin paljon myöhemmistä osista...
lumikkki___ avatar
2.0
tuli heti semmonen olo, että lukisi lastenkirjaa. en jaksanut edes loppuun lukea. mutta suosittelen 12-13 vuotiaille lämpimästi!!
Nokka10 avatar
hyvä sarja, vaikka tyylinä lukee kauhu niin ei se mun mielestä ollut pelottavaa luettavaa
Jeppe korkki avatar
Loistava kirja hyvän sarjan ensimmäinen osa
manni avatar
2.5
Muokattu. 12.9.2014 Pienenä pettymyksenä voin vaan todeta, ettei kirja ole lähellekkään niin hyvä kuin mitä muistin. Kirja oli liian lyhyt. En meinaa etteikö tohon määrään sivuja saisi aikaiseksi ihan kelvollisen tarinan, mutta tämä tarina olisi yhtä hyvin voinut olla jonkun kirjan alku. En muistanut ollenkaan, että kirja olisi päättynyt noin aikasin. Jäi semmoinen tunne kuin jos Harry Potter ja viisasten kivi olisi lopetettu siihen kohtaan kuin Hagrid paljastaa Harrylle ... (lisää)
BlackRose99 avatar
Paras vampyyri kirja jonka olen lukenut!!!
Rauros avatar
Kirja oli hyvä! Olen lukenut koko kirjasarjan mutta joissain osissa tuntui että siinä kerrottin samoja vanhoja asioita kuten nyt vaikka no en muista kirjasta enää mitään koska olen lukenut ne kaikki viime vuonna
Radioactive avatar
3.5
Kun ensimmäistä kertaa näin tämän kirjan ajattelin, että tämä on joku lasten kirja, mutta päädyin ottamaan sen sitten mukaani kotiin. Aloitin kirjan... Ja lopetinsen sen kolmeen tuntiin. Kirja on tosi hyvä alotus tälle sarjalle:)
Ärrimurri avatar
Ihan loistava lasten ja nuorten kauhusarja, jota voi varauksetta suositella myös pojille, joita romanttiset vampyyritarinat eivät kiinnosta: tästä sarjasta romantiikkaa ei löydy tippaakaan (ainakaan niistä osista mitkä minä olen lukenut, ja tuskinpa tahti muuttuu myöskään jatkossa). Jos sarjan ensimmäinen osa ei tempaa kunnolla mukaansa, se on vasta alku - älä jätä lukemista siihen!
DalCookie101 avatar
Tämä on aivan mahtava kirja-sarja! olen lukenut osat 1-10 kaikki kahteen kertaan :D Odotan innolla yhdettätoista osaa sekä kahdettatoista osaa :) Kannattaa ehdottomasti lukea!! Rakastan tätä kirja-sarjaa niin kovasti! <3
Shadow Phoenix avatar
Hmm... kun saimme joskus 6. luokalla lainata kirjastosta pulpettikirjat, niin valitsin tämän, koska eräs ystäväni ylisti sitä hyväksi. Juoni oli tässä ihan hyvä, mutta hieman itsestäänselvä. Sarjan toista osaa olen kuitenkin yrittänyt etsiskellä, mutta en ole kaupoista enkä kirjastoista löytänyt. =)
empsufanof... avatar
Rakastan tätä kirjasarjaa koko sydämestäni ja sen lukeminen on ollut ilo. Toivoisin että monet muutkin tämän kirjan lukisivat! Onko kenelläkään minkäänlaista käsitystä suomentaako tammi vielä kaksi viimeistä osaa?
Krjatoukka avatar
Rakastan kirjaa ja koko sarjaa! Se tempaa mukaansa ja on erittäin erittäin jännittävä. Ensimmäinen kirja oli tosin pääosilta enemmänkin pelkkää esittelyä, mutta koukutti silti mukaansa. Mielestäni henkilöihin on helppo samaistua ja tavallisen nuorten elämän pienet pulmat, kuten ryhmäpaineet, ihastuminen ja valinnat tulevat esille hyvin (Puhuen koko kirjasarjasta). Kirja on myös vakava, mutta hauskojakin hetkiä löytyy. Koukuttava ja luin kolme viimeistä kirjaa päivässä, kun en lopettaa voinut! SUOSITTELEN suuresti! Tätä lukukokemusta ei voi jättää välistä!
tintti89 avatar
2.0
Olin lukenut kirjan joskus vuosia sitten, ja päätin verestää muistiani. Tämä oli kuitenkin verrattain huono päätös, sillä kirja on selkeästi suunnattu nuorille lukijoille. Juoni eteni melko loogisesti eteenpäin, mutta tavallaan kaikki kävi liian helposti. Kirjoitustyyliltään se ei ollut laisinkaan sujuva, lauserakenteet olivat erittäin tönkköjä. Hahmoista pidin eniten Crepsleystä. Hän oli salaperäinen, mutta kuitenkin jollain tavalla viehättävä. Olisin kuitenkin ... (lisää)
Millis avatar
Minä ainaki tykkäsi ihan hurjasti heti omaksi lempi henkilöksi tunkeutui jotenkin ihmeellisesti Larten Crepsley en tiedä miksi, mutta oon aina tykänny vampyyreistä ja muista epäinhimillisistä olioista. Oon nuyt ite lukenu sarjan kaikki suomeksi ilmestyneet kirjat, paitsi uusin eli Vampyyri prinssi on vielä kesken . oikein kivoja kirjoja. oma lempparini on 3 . (Kauhun tunneleissa) koulussa ope antoi friikisirkuksen luettavaksi ja ensin aattelin että : no joo. Sitten kun luin ni oli pakko saada seuraava. =) Kiitos Darrenile. Ja toivottavasti Tammi suomentais kaikki 12 osaa.
Inga-lina avatar
Eikö sarjasta tule kuin 6 osaa? Harmi... Pitää sitten lukea osat englanniksi kunhan kartutan kielitaitoa vielä. ^^ Lukukokemuksena hyvä ja tässä oli luotu myös hyvin vampyyrit. Tunteet eivät näy ja kirjat eivät tempaise kunnolla mukaansa utta silti hyvä lukukokemus. Suosittelen lukemaan jos pitää hyvästä ajanviete lukemisesta.
KiLLPaTRiCK, Thialfi, Mareena
Uusin jäsen: Jarkko Nevalainen