Vampyyrin oppipoika (Darren Shanin tarina #2) - Darren Shan 7.64   210

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Kaijamari Sivill.

1. laitos: Kansi: Jukka Aalto. Tammi, 2002. Sidottu.
2. laitos: Tammi, 2006. Nidottu.
3. laitos: Tam tam. Tammi, 2008. Nidottu.

Veret seisauttavan jännittävä jatko-osa kirjalle Friikkisirkus. Ei ryppyotsaisille!

Darren Shan on muuttunut puolivampyyriksi ja joutuu opettelemaan vampyyrien tavoille. Uuteen elämään sopeutuminen ei ole helppoa. Etenkin ihmisen veren juominen on Darrenista täysin mahdoton ajatus.

Kiertolaiselämä päivisin nukkuvan vampyyri Crepsleyn kanssa alkaa pian tuntua yksinäiseltä. Siksi kumppanukset päättävät palata Friikkisirkukseen, joka on leiriytynyt maaseudulle.

Sirkuksessa Darren ystävystyy käärmepoika Evranin kanssa. He joutuvat toimittelemaan monenlaisia askareita: hoitamaan Evran käärmettä ja lypsämään sen myrkkyä, ruokkimaan susimiestä ja herra Talon johtamaa salaperäistä pikkuväkeä.

Vapaa-aikanaan Darren ja Evra tutustuvat lähistöllä asuvaan Samiin, ja löytävät leikkipaikakseen hylätyn rautatieaseman. Leikkiessään he törmäävät myös R.V:hen, joka kiertää joukkoineen ympäri maata vastustamassa ympäristölle vahingollisia hankkeita. Kaikkia luontokappaleita suojeleva R.V. päättää vapauttaa häkkiin suljetun susimiehen. Vapautusyritys päättyy hirmuiseen tragediaan, jonka seurauksena Darren joutuu ottamaan seuraavan askeleen kohti vampyyrien maailmaa.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu 2002 (Tammi)
Alkuperäinen nimi The Vampire's Assistant
Tietoja muokattu joulukuu 13, 2014

Darren Shanin tarina -kirjasarja

Sarja sisältää 12 pääteosta ja yhteensä teoksia 12 kpl.

Darren Shanin nuorille suunnattu vampyyri/kauhusarja. Sarjan päähenkilöllä on sama nimi kuin kirjailijalla.

Alasarja Darren Shanin tarina (sarjakuva)

Friikkisirkus (Darren Shanin tarina #1) 7.52   255

Kirja-arviot 7
Viestit 1
syyskuu 21, 2014
6 / 10

Jos on kirjoja joissa selostetaan kaikki juurta jaksaen niin tämä on sen vasta kohta. Tässä kirjassa tuskin selostetaan mitään vaan kirjan tapahtumat menevät ihan liian nopeasti paikasta A paikkaan Ö, eikä lukija(ainakaan minä) saa tarinaan minkäänlaista sidettä tai tunnetta. Tai ehkä nuoremmat lukijat saavat, sillä pidinhän minäkin tästä aikoinaan. Teksti oli edellisen kirjan tapaan aika lapsellista, mutta se ei haitannut tässä kirjassa yhtä paljon kuin edellisessä. Juoni oli aika olematon. Darren ja ihmisveren juonti tuntui olevan koko kirjan perusta, mikä olisi ehkä toiminut jos se ei olisi niin kulunut aihe vampyyri kirjoissa. Kirjan lopulla olisi ollut potentiaalia, mutta jotenkin siitä jäi silti aika valju olo. Siinä tapahtui kaikkea minkä olisi pitänyt saada tuntemaan jotakin, mutta vaikka tapahtumat olisivat olleet kuinka raakoja niin silti ne meni niin nopeesti ja oudosti ettei niissä ehtinyt oikein ajatella mitään muuta kuin "oho, joku kuoli..". Hyvääkin tässä kirjassa oli, tai ainakin edelliseen kirjaan verrattuna. Kirjan hekilöihin saatiin kirjassa roimasti enemmän syvyyttä. Darren ärsytti minua vieläkin jonkin verran, mutta tässä kirjassa se oli jo ihan siedettävä. Crepsley jää tämänkin kirjan aikana aika pieneen rooliin, mutta silti siitä on muodostumassa minun lempihahmo tässä sarjassa. Uudet hahmot olivat myös mukava lisä, niin hyvässä kuin pahassa ja oli ihan kiva taas löytää unohtamani JV (vihasin sitä pienenä niin paljon, että luin kieroutunut ilme naamalla ja hymyssä suin sen kohdan kuin sille käy ohrasesti). Pikkuväen olin jo unohtanut täysin, mutta kirjaa edetessä tuli taas tietoiseksi, että miten julmia ne osaavat olla. Sirkus ja sen lähialue toimivat ihan hyvin kirjan tapahtumapaikkana. Itse sirkus jäi tässä kirjassa hieman taka-alalle, vaikka olihan silläkin oma aikansa kirjassa. Pidin kirjasta enemmän kuin edellisestä, mutta silti vähän tylsähkö tämäkin teos oli.

Annika
Arvosanat 1
Kirja-arviot 1
heinäkuu 15, 2014
10 / 10

Kirja oli minusta mahtava. Olen nyt lukenut koko sarjan ja rakastan sitä. Varsinkin tätä kirjaa. En osaa eritellä miksi

Rauros
Arvosanat 177
Kirja-arviot 111
Viestit 15
huhtikuu 1, 2014
9 / 10

Aika samanlainen kuin ekakin! En oikein tajunnu juonta mut Suosittelen ;)!

tintti89
Arvosanat 119
Kirja-arviot 119
maaliskuu 11, 2010
6 / 10

Sarjan toiseen osaan kirjailija on mielestäni petrannut vähän. Juoni ei ollut kovin kummoinen, mutta lauserakenteet ja tekstin sujuvuus ovat parantuneet, vaikka teksti onkin vielä hieman lapsellista. Itse pidin erityisesti päätöksestä palata takaisin Friikkisirkukseen, jotenkin kirjailija osaa luoda sinne kuitenkin hyvän ilmapiirin. Tähän kirjaan henkilöihinkin saatiin jo hieman enemmän syvyyttä. Oivan lisän kirjan henkilöihin toi JV. Jotenkin aivan tajuttoman raivostuttava henkilö, tyypillinen hippi, joka ei tajua oikeasta maailmasta yhtään mitään. Darrenin tunteita oli saatu hyvin kuvailtua, ja loppuun saattoi jo melkein samaistua. Kirjan loppua ei oltu mietitty turhan paljon. Tuntui kuin se olisi vain tahdottu nopeaan päätökseen. Sen ns. raakuuskin oli vain sanoja, mitään tunteita raakuutta kohtaan ei herännyt. Edelleenkin itseäni häiritsee sarjassa lapsille suunnatut vampyyrit, mutta siihen on kai pakko tottua. Huomattavasti parempi osa tämä oli kuin edellinen, mutta edelleenkään en vampyyrien ystäville sarjaa suosittele.

Mantaliini
Arvosanat 24
Kirja-arviot 5
marraskuu 6, 2008
8 / 10

Annoin kirjalle kokonaiset viisi tähteä koska se ei ollut mikään tavallinen kauhusarja. Ei siis mitään tavallisen onnellista loppua. Toivottavasti muutkin sarjan kirjat päätetään julkaista mutta ei tuon luulisi kovin vaikea englanniksikaan lukea. Hieman miinusta annan kuitenkin siitä että kirjan loppu muuttui jotenkin hätäiseksi.

Millis
Arvosanat 6
Kirja-arviot 5
toukokuu 15, 2008
10 / 10

Tämä kirja oli myös hyvä niinkuin Friikki sirkus . oma lemi kirjani on Kauhun tunneleissa eli 3. Ja lempi hahmoni on aina ollut Crepsley. SE on jotenki nii outo. Luin nyt kaikki suomeksi tulleet osat 1-6 ja ostan ne kaikki itelleni. Toivon että Tammi suomentaa myös loputkin osat kahteentoista asti.

TheDarkMission
Arvosanat 272
Kirja-arviot 38
joulukuu 22, 2007
8 / 10

Tälle olisin antanut vaikka viisi tähteä. Tätä lukiessa uppouduin hyvin kirjan jännittävään maailmaan, jossa myös vampyyrin oppipoika, puolivampyyri Darren Shan elää. Tässä maailmassa olen jo ollut, ja tulen takuulla myös olemaan. En antanut viittä pistettä, koska juoni ei antanut myötä. Se ei kätkenyt mitään jekkua tai oivallusta, eikä muutenkaan ollut niin kummoinen. Mutta neljä tähteä tulee siitä, miten hyvin maailma, sen henkilöt ja Darren on kuvattu, ja miten hyvin kirjailija on kuvannut Darrenin tunteet. Miten hyvin kirja piti otteessaan ja jännitti viimeiseen saakka. Loistoa tosin himmensi se, että olin jo lukenut tulevia osia. Kirja on hyytävän jännittävä, ja ällöttävä, ainakin jos inhoat verta, piikkejä ja verikokeita kuten minä. Olen aina tykännyt vampyyrikirjoista, ja tämä on lajinsa parhaimmistoa. Darrenin kamppailu kahden elämän välillä oli niin koskettavaa, että olin itkeä. Mutta erittäin hyvä: en enää toitota tunteista vaan teoista: vaikka vampyyreja ei pitäisi olla olemassa verivampyyrilepakoita lukuunottamatta, niin tämä oli melkein kuin totta - ja suojeluyhdistyksineen ja kaikkineen mukana todella oli ripaus totuutta. Kirjan sanoma saattoi olla, että hyvätkin teot voivat olla huonoja, ja huonot hyviä. Tai sinne päin. Fantastinen kirja kaikille vampyyrien ystäville!

marraskuu 1, 2021
Antoi 8 / 10 arvosanan kirjalle