Vampyyrin oppipoika (Darren Shanin tarina, #2)

Vampyyrin oppipoika

Darren Shan
Julkaistu: 2002 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: The Vampire's Assistant
Tyylit: kauhu, nuoret
Avainsanat: vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Kaijamari Sivill.

1. laitos: Kansi: Jukka Aalto. Tammi, 2002. Sidottu.
2. laitos: Tammi, 2006. Nidottu.
3. laitos: Tam tam. Tammi, 2008. Nidottu.

Veret seisauttavan jännittävä jatko-osa kirjalle Friikkisirkus. Ei ryppyotsaisille!

Darren Shan on muuttunut puolivampyyriksi ja joutuu opettelemaan vampyyrien tavoille. Uuteen elämään sopeutuminen ei ole helppoa. Etenkin ihmisen veren juominen on Darrenista täysin mahdoton ajatus.

Kiertolaiselämä päivisin nukkuvan vampyyri Crepsleyn kanssa alkaa pian tuntua yksinäiseltä. Siksi kumppanukset päättävät palata Friikkisirkukseen, joka on leiriytynyt maaseudulle.

Sirkuksessa Darren ystävystyy käärmepoika Evranin kanssa. He joutuvat toimittelemaan monenlaisia askareita: hoitamaan Evran käärmettä ja lypsämään sen myrkkyä, ruokkimaan susimiestä ja herra Talon johtamaa salaperäistä pikkuväkeä.

Vapaa-aikanaan Darren ja Evra tutustuvat lähistöllä asuvaan Samiin, ja löytävät leikkipaikakseen hylätyn rautatieaseman. Leikkiessään he törmäävät myös R.V:hen, joka kiertää joukkoineen ympäri maata vastustamassa ympäristölle vahingollisia hankkeita. Kaikkia luontokappaleita suojeleva R.V. päättää vapauttaa häkkiin suljetun susimiehen. Vapautusyritys päättyy hirmuiseen tragediaan, jonka seurauksena Darren joutuu ottamaan seuraavan askeleen kohti vampyyrien maailmaa.

(muokattu 13.12.2014)

Uusi aika 2: Varjosielut (Vampyyripäiväkirjat, #6)Yön liittolaiset (Darren Shanin tarina, #8)Pimeyden ennustukset (Darren Shanin tarina, #7)Friikkisirkus (Darren Shanin tarina (sarjakuva), #1)Kohtalon perilliset (Darren Shanin tarina, #12)

TheDarkMission avatar
Tälle olisin antanut vaikka viisi tähteä. Tätä lukiessa uppouduin hyvin kirjan jännittävään maailmaan, jossa myös vampyyrin oppipoika, puolivampyyri Darren Shan elää. Tässä maailmassa olen jo ollut, ja tulen takuulla myös olemaan. En antanut viittä pistettä, koska juoni ei antanut myötä. Se ei kätkenyt mitään jekkua tai oivallusta, eikä muutenkaan ollut niin kummoinen. Mutta neljä tähteä tulee siitä, miten hyvin maailma, sen henkilöt ja Darren on kuvattu, ja miten ... (lisää)
Mantaliini avatar
Annoin kirjalle kokonaiset viisi tähteä koska se ei ollut mikään tavallinen kauhusarja. Ei siis mitään tavallisen onnellista loppua. Toivottavasti muutkin sarjan kirjat päätetään julkaista mutta ei tuon luulisi kovin vaikea englanniksikaan lukea. Hieman miinusta annan kuitenkin siitä että kirjan loppu muuttui jotenkin hätäiseksi.
manni avatar
Jos on kirjoja joissa selostetaan kaikki juurta jaksaen niin tämä on sen vasta kohta. Tässä kirjassa tuskin selostetaan mitään vaan kirjan tapahtumat menevät ihan liian nopeasti paikasta A paikkaan Ö, eikä lukija(ainakaan minä) saa tarinaan minkäänlaista sidettä tai tunnetta. Tai ehkä nuoremmat lukijat saavat, sillä pidinhän minäkin tästä aikoinaan. Teksti oli edellisen kirjan tapaan aika lapsellista, mutta se ei haitannut tässä kirjassa yhtä paljon kuin ... (lisää)
Annika avatar
Kirja oli minusta mahtava. Olen nyt lukenut koko sarjan ja rakastan sitä. Varsinkin tätä kirjaa. En osaa eritellä miksi
Rauros avatar
4.5
Aika samanlainen kuin ekakin! En oikein tajunnu juonta mut Suosittelen ;)!
tintti89 avatar
Sarjan toiseen osaan kirjailija on mielestäni petrannut vähän. Juoni ei ollut kovin kummoinen, mutta lauserakenteet ja tekstin sujuvuus ovat parantuneet, vaikka teksti onkin vielä hieman lapsellista. Itse pidin erityisesti päätöksestä palata takaisin Friikkisirkukseen, jotenkin kirjailija osaa luoda sinne kuitenkin hyvän ilmapiirin. Tähän kirjaan henkilöihinkin saatiin jo hieman enemmän syvyyttä. Oivan lisän kirjan henkilöihin toi JV. Jotenkin aivan tajuttoman raivostuttava ... (lisää)
Millis avatar
Tämä kirja oli myös hyvä niinkuin Friikki sirkus . oma lemi kirjani on Kauhun tunneleissa eli 3. Ja lempi hahmoni on aina ollut Crepsley. SE on jotenki nii outo. Luin nyt kaikki suomeksi tulleet osat 1-6 ja ostan ne kaikki itelleni. Toivon että Tammi suomentaa myös loputkin osat kahteentoista asti.
Uusin jäsen: Emilia Suzi