Velho ja leijona (Narnian tarinat, #1)

Velho ja leijona

C. S. Lewis
Julkaistu: 1960 (Otava)
Alkuperäinen nimi: The Lion, the Witch and the Wardrobe
Avainsanat: elokuva, narnia, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 1950. Suomentanut Kyllikki Hämäläinen. Kuvittanut Pauline Baynes.

1. painos: Otava, 1960 (9. painos 1998). Sidottu. 1. nidottu painos 1999. 15. painos: Otava, 2005. Käännöstä tarkistanut Tarja Kontro. Kannessa kuva elokuvasta sekä värikuvaliite. Sidottu. Uusin painos: Seven, 2014. Nidottu.

Vuoden 1951 Retro-Hugo-palkintoehdokas 2001.

Eletään toisen maailmansodan aikaa. Peter, Susan, Edmund ja Lucy lähetetään maalle vanhan professorin luo pakoon Lontoon pommituksia.

Kerran lasten ollessa piilosilla Lucy kätkeytyy vanhaan, pölyiseen vaatekaappiin – ja päätyy toiseen maailmaan, Narniaan. Alkaa huikea seikkailu ihmeellisessä mieli­kuvitus­maailmassa, johon vain lapset pääsevät.

(muokattu 28.04.2016)

Hevonen ja poika (Narnian tarinat, #5)Prinssi Kaspian (Narnian tarinat, #2)Narnian tarinatKaspianin matka maailman ääriin (Narnian tarinat, #3)Taikurin sisarenpoika (Narnian tarinat, #6)

Velma avatar

Tämä oli lempparini sarjasta lapsena ja nyt aikuisena huomasin pitäväni tästä edelleen eniten. Reaalimaailman ja fantasiamaailman yhdistelmä toteutettu toimivasti ja tarina rakennettu muutenkin kiinnostavasti.

Rauros avatar
Kirjan olen lukenut, mutta vähänkö tylsä! Kirja jumitti useissa kohdissa! Olen katsonut elokuvatkin! En ole varma jaksanko lukea seuraavia osia!
BookSolder avatar
3.5
Mielenkiintoinen Hieman löysähkö mutta aivan älyttömän inspiroiva kirja. En ole lukenut toista osaa koska tämä nyt oli tämmöinen ei ihan hyvä eikä kyllä huonokaan mutta siltä väliltä. Fantasia kirjana ihan ok hyvä idea, hahmot ovat inspiroivia, eikä tarinastakaan puutu mitään. ehkä ennalta arvattavuus on se mikä ei kiinnostanut.
vol avatar
2.0
Hieman tylsä kirja. Kirjan hyviä puolia on hyvät hahmot, ja ihan mielenkiintoinen idea. Mutta kirjan aikana tarina rulaa eteenpäin etanan vauhtia, eikä kertaakaan saa edes jännittää kirjan hahmojen takia. Ei ihan surkea kirja, mutta ei kovin hyväkään.
LordStenhammar, Shadow, Ennike Lay, Louhikäärme, Freyja
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson