Ragnarök, jumalten tuho

Alkuperäinen nimi: Ragnarok, en gudefortælling
Käännetty englanniksi: The Downfall Of The Gods
Tyylit: fantasia
Avainsanat: skandinaavinen mytologia

Alkuteos ilmestynyt 1982. Suomentanut Mika Siimes. Kuvitus ja ulkosasu: Erika Kovanen. Jälkisanat: Tom Sjöblom. Sidottu. Fantasia, skandinaavisia jumaltaruja (Edda) uudelleenkerrottuina.

Olipa kerran maailma, jota hallitsivat aasat eli jumalat. Aasat asuivat Aasamaassa, ja he pelkäsivät Ulkomaan jättiläisten hyökkäystä. Ylijumala Odin keräsi sen varalle Valhallaan taistelussa kuolleita sotureita, joita valkyyriat iltaisin kestitsivät.

Kääpiösepät takoivat jumalille voittamattomia aseita: Torin vasara palasi aina heittäjänsä käteen, Odinin keihästä oli mahdoton pysäyttää, Frein miekka heilutti itse itseään. Sitten oikeudenjumala Balder näki hirvittävää unta maailmanlopusta, ja hänen kauhukseen uni alkoi vähitellen toteutua...

Tanskalainen Villy Sørensen on kertonut uudelleen Eddan viikinkimytologian jännittävimmät tarinat. Ragnarök on hienostunut johdatus pohjoismaiseen mytologiaan, jossa seikkailevat lohikäärmeet, lentoliskot, kohtalottaret ja haltiat. Sørensen on kirjoittanut kertomukset aikuisille, mutta niistä pitävät myös lapset.

”Ragnarök on viehättävä ja hauska johdatus pohjoismaisen mytologian perusteokseen... Sørensenin teos on vivahteikas, mukava lukea ja samalla kevyt mytologian oppitunti.” – Kristina Carlson, Suomen Kuvalehti

”Ragnarök herättää monet hersyvät naurut, mutta pakottaa moniselitteisyytensä vuoksi myös pohtimaan.” – Sirkka Remes, Savon Sanomat

”Tanskalainen Villy Sørensen on kirjannut paperille Eddan maailmanlopun kertomuksen suorasanaisesti ja johdonmukaisesti. Hän osaa kirjoittaa tiivistunnelmaista tekstiä, jossa jännite syntyy liikoja sepittelemättä. Kun teos on vielä uskollinen alkuperäiselle Eddan tainalle, sitä voi huoletta suositella.” – Hannele Kivilahti, Tähtivaeltaja

(muokattu 17.12.2014)

Mätä (Korpinkehät, #2)VuoriThor: LuojapommiKesän miekka (Magnus Chase, #1)Fimbul-talvi (Matka Asgårdiin, #1)

Jani Kuuluvainen avatar
3.5

Lähtökohtana minulla ei ollut suuria odotuksia kirjasta mutta heti ensimmäisen maistiaisen jälkeen oli kirjaa vaikea laskea käsistään. Kirjan hahmot tuntuvat varsin monimuotoisilta ja vaikka jumalista puhutaan joihinkin jopa pystyy samaistumaan. Varsinkin hahmo Loki on todella mielenkiintoinen persoona. Loppuratkasu vain verottaa vähän pisteitä kun se vaan tavallaan töksähtää esille. Loisto kija ja suosittelen kaikille, myös niille jotka eivät yleensä lue

rudi92, LordStenhammar, sonjairis, blackstar
Uusin jäsen: Kari Eerola