Mestarien aamiainen eli hyvästi masentava maanantai

Kurt Vonnegut
fantasia, mainstream
Mestarien aamiainen eli hyvästi masentava maanantai (Keltainen kirjasto #117) - Kurt Vonnegut8.16

Alkuteos ilmestynyt 1973. Suomentanut Marjatta Kapari. Sidottu, kansipaperi. 2. painos 1994. Fantasia, rajatapaus.

Elämä oli maailmankaikkeuden luojan koe. Luoja halusi kokeilla uudenlaista olentoa, jonka ajatteli sijoittaa maailmankaikkeuteen. Se oli olento joka kykeni tekemään itse päätöksiä. Kaikki muut olennot olivat täysin ohjelmoituja robotteja. Niiden ainoa tarkoitus oli antaa tuolle ajattelevalle olennolle mahdollisimman monenlaisia ärsykkeitä, jotta luoja saattoi tarkkailla tämän reaktioita.

Tällainen on pääpiirteittäin tieteiskirjailija Kilgore Troutin erään romaanin sisältö. Menestyvä autokauppias Dwayne Hoover Midland Citystä USA:n keskilännestä on yhtäkkiä herännyt tuskaisena kyselemään elämänsä tarkoitusta (mikä tietysti johtuu jostain häiriöstä hänen aivojensa kemiallisissa reaktioissa). Hän lukee sattumalta Troutin kirjan ja tuntee oitis saavansa vastauksen kysymyksiinsä: hänhän onkin ainoa ajatteleva olento koneitten keskellä.

Unohdettu ja erakoitunut tieteiskirjailija Kilgore Trout saapuu itse paikan päälle todistamaan millainen vaikutus hänen ajatuksillaan on. Trout joutuu nimittäin odottamattoman huomion kohteeksi: hän saa kutsun Midland Cityn taidefestivaaleille. Liftimatkalla sinne sattuu jos jotakin, mutta mikäpä Troutin mielenrauhaa järkyttäisi. Kuolevan planeetan epätoivoiset ja kauheat asiat muuntuvat hänen päässään hykerryttäviksi tarinoiksi – avolouhosten runteleman Länsi-Virginian läpi kuljettaessa hän kehittelee antiluonnonsuojelukertomusta planeetasta, jolla syntyi koko ajan niin runsaasti uusia eläin- ja kasvilajeja että kaikesta huolimatta se lopulta tukehtui kolmikymmenmetriseen elävään peitteeseen.

Mestarien aamiainen on mielikuvituksellinen sekoitus mustaa huumoria, tieteisromaania, itsetilitystä, vertauskertomusta, yhteiskunnallista komediaa ja farssia, estottoman piirroskuvituksen kera.

Julkaistu: 1974
Kustantaja: Tammi
Tyylit: fantasia, mainstream
Alkuperäinen nimi: Breakfast of Champions; or, Goodbye Blue Monday!
Arvosanalla: 8.16/10
Arvosanoja: 12