Kultainen - Lucius Shepard6.60

Alkuteos ilmestynyt 1993. Suomentaneet Ulla Selkälä ja Ilkka Äärelä. Nidottu.

Locus-palkinto 1994 (kauhu).

He ovat kauniita, voimakkaita ja kuolemattomia. He ovat kokoontuneet Banatin linnaan keskustelemaan vampyyrisuvun tulevaisuudesta. Toiset haluavat pitää kynsin hampain kiinni julmasta ja eroottisesta menneisyydestä, toiset tähtäävät tulevaisuuteen unelmanaan uusi hengen aristokratia.

Mutta nyt linnan maanalaisten käytävien, salakammioiden ja murenevien patsaiden kätköissä on tapahtunut raaka murha, joka ei voi jäädä rankaisematta edes yön kansan keskuudessa. Tapausta selvittämään määrätään nuori vampyyri Michael Beheim.

Hänen on löydettävä syyllinen, muuten pidikkeetön valtataistelu uhkaa syöstä koko suvun kaaoksen veriseen kurimukseen. Samalla hän joutuu kohtaamaan oman kuolemattoman sielunsa synkät syvyyden.

Kultainen on omalaatuinen vampyyritarinan ja dekkarin risteytys, jossa Shepardin (mm. Lohikäärmeen varjossa, Kalimantan) barokkinen, virtuoosimainen kielenkäyttö pääsee täysin oikeuksiinsa.

Julkaistu: 1994
Arvosanalla: 6.60/10
Arvosanoja: 27
Muokattu: maaliskuu 09, 2016

Fan-sarja -kirjasarja

Kirjojen päällyksen sarja-asu: Martti Ruokonen.
Valon yö6.62
Amerikkalaiset aaveet6.50

Kirja-arvioita

9/10 |
maaliskuu 23, 2014
Lucius Shepardin "Kultainen" on minulle mieluinen vampyyriromaani. Perusjuoneltaan kirja on dekkari, jossa pyritään ratkaisemaan raakaa murhaa. Tehtävään määrätty tarinan päähenkilö, Michel Beheim, on paitsi entinen pariisilaispoliisi ...