Jekyll ja Hyde ja muita kertomuksia

Julkaistu: 2001 (Otava)
Alkuperäinen nimi: The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde
Tyylit: scifi, kauhu
Avainsanat: tieteiskauhu

1. laitos: Tohtori Jekyll ja mr. Hyde. Suomalais-amerikkalainen kustannusyhtiö, 1897.
2. laitos: Tri Jekyll ja mr. Hyde. Suomentanut Väinö Koivisto. Pohjalaisen Kirjapaino, 1910.
3. laitos: Salaperäinen ovi. Otavan 50 pennin kirjasto 13. Otava, 1911.
4. laitos: Tri Jekyll ja Mr. Hyde. Suomentanut Ruth Wathén. Lehtipaino Oy 1945.
5. laitos: Tohtori Jekyll ja mr. Hyde. Suomentanut Erkki Haglund. Otava, 1960. Uusi painos 1996.
6. laitos: Jekyll ja Hyde ja muita kertomuksia. Suomentanut Virpi Hämeen-Anttila. Basam Books, 2001. Nidottu.

Horror Writer Association's Top 40 Horror Book of All Time (Dr. Jekyll and Mr. Hyde).

”Onko Jekyll ja Hyde teos, jolla on korkeat filosofiset päämäärät, vaiko vain yksinkertaisesti kaikkein juonikkain ja vastuuttomin tarina mitä on olemassa?” – Henry James

Vaihtoehdot eivät pääty tähän. Onko Jekyll ja Hyde science fictionia, kauhunovelli, yhteiskuntakriittinen kannanotto vaiko salapoliisitarinan dekonstruktio? Ihan oikein, se on kaikkea tätä, ja lisäksi yksi nykyajan suurimmista myyteistä.

On sanottu, että R. L. Stevensonin kirjailijanluonne kuvastuu selkeimmin hänen novelleissaan. Tähän kokoelmaan niitä on käännetty seitsemän. Mukana ovat Jekyllin ja Hyden lisäksi Yösija, Stevensonin ensimmäinen julkaistu kertomus, jonka keskushenkilö on Francois Villon, runoilija, varas ja kaikkien boheemien suojeluspyhimys, Markheim, jossa piirretään murhaajan muotokuva, skottilaismurteella kirjoitettu kummitustarina Halvattu Janet, ja Etelämeren saarille sijoittuva Falesan ranta, jota Stevenson itse piti parhaimpana novellinaan.

Stevenson jos kuka tiesi, miten kerrotaan hyvä tarina. Ja samoin kuin tohtori Jekyll, Stevenson ja hänen kertomuksensa eivät ole aivan sitä miltä päältä päin näyttää.

Minä olin ensimmäinen joka saattoi laahustaa totisen kunniallisuuden taakka harteillaan muitten valvovien silmien alla, ja seuraavassa hetkessä riisua kuin koulupoika nämä lainavaatteet ja sukeltaa päistikkaa vapauden mereen, sanoo Jekyll.

Stevensonin tarinoiden tyylin, juonen ja muodon taiturillisen hallinnan taakse kätkeytyy varjoja, kuiluja ja vastaamattomia kysymyksiä, jotka tekevät hänestä todellisen modernin klassikon.

(muokattu 15.12.2014)

Kauhujen kirja 8 (Kauhujen kirja, #8)Asfalttitasanko ja muita kertomuksiaHelvetin piirit (Helvetin piirit, #1)Suuri jano: Merinovelleja 1930–1970-luvuilta (M-novellit, #11)Rämeen olento: Toinen kirja (Rämeen olento, #2)
Carthanie, Wanda
Uusin jäsen: Juho Saari