Armas Fager & Asmodeus ja kolmetoista sielua

Julkaistu: 1991 (Love-kirjat)
Alkuperäinen nimi: Armas Fager & Asmodeus och de tretton själarna
Tyylit: fantasia, mainstream, novellikokoelma
Avainsanat: kotimainen

Alanimike: Kuvakirja aikuisille. Suomentanut Liisa Ryömä. Sidottu, kansipaperi. Jälkimmäinen pienosromaani fantasiaa.

Runar Schildt (1888–1925) on ruotsinkielisen kirjallisuutemme merkittävimpiä novellisteja, hienovireinen ihmiskuvaaja, joka lyhyen kirjailijanuransa aikana kehittyi kepeästä tyylitaiturista yhtä tummempien ja ristiriitaisempien tuntojen tulkitsijaksi. Hän suunnitteli myös suurta Helsinki-aiheista romaania, mutta ei koskaan jaksanut viedä suunnitelmaansa loppuun. Armas Fager, siluettikuva ikääntyvän teatteristatistin elokuisesta illasta ja yöstä, on kaikki mitä tuosta suunnitelmasta on olemassa.

Asmodeus ja kolmetoista sielua, twainilainen satiiri paholaisen matkasta Suomeen sieluja ostamaan, näyttää meille toisenlaisen Schildtin, ilakoivan piruilijan, joka kirjoittaa komediaa ihmisten heikkouksista.

Molemmat pitkät novellit ovat oivallisia ajankuvia 1910-luvun Helsingistä ja helsinkiläisistä.

(muokattu 01.11.2015)

Tasoristeys: NovellejaAvoin ikkuna ja muita tarinoitaSiihen mihin tonttu astuuPerkerosKonttaava koomikko
Uusin jäsen: Irma Niemiaho