Kristalliluola (Merlin, #1)

Julkaistu: 1972 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: The Crystal Cave
Tyylit: fantasia, historia
Avainsanat: arthuriana, mythopoeic-palkinto , tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 1970. Suomentanut Inkeri Hämäläinen. Kaksi erilaista kansikuvaa. Sidottu, kansipaperi.

Mythopoeic-palkinto vuonna 1971, valittu American Library Association's 100 Best Books for Teens -listalle vuonna 2000.

Kun Merlin katsoo salaperäisen luolan himmeästi hohtaviin kristalliseiniin, hän pystyy näkemään etukäteen tulevia tapahtumia ja ennustamaan ihmiskohtaloita...

Merlin on nuori poika, joka asuu Englannin kuninkaan hovissa. Hänen äitinsä on kaunis kuningatar Niniane, mutta huhutaan, että hänen isänsä on itse pimeyden ruhtinas. Eletään 400-lukua, aikakautta jossa rehottavat mystiikka ja taikausko. Merlin joutuu elämään koko lapsuutensa syrjittynä ja alituisen pelon vallassa. Hän tulee vähitellen yhä tietoisemmaksi yliluonnollisista kyvyistään. Niiden ansiosta hän saa myös kokea ihmeellisen ja jännittävän tapahtumasarjan, joka vie hänet juonittelujen ja kapinoiden keskelle, vieraisiin hoveihin joissa kuohuu ritariajan värikäs elämä, rakkaus ja viha, hellyys ja väkivalta.

Mary Stewart, romanttisen jännityksen mestari, on kirjoittanut historiallisen romaanin, joka on lyönyt laudalta hänen kaikkien aikaisempien menestyskirjojensa myyntiluvut. Kristalliluola on pysytellyt lähes vuoden USA:n ja Englannin eniten myytyjen kirjojen listalla.

(muokattu 24.08.2016)

Syysrummut (Matkantekijä, #4)Muukalainen (Matkantekijä, #1)Malaterren viimeinen laulu 2 (Hämärän matkamiehet, #4)Memmoin arvatSumumetsien lumous (Hämärän matkamiehet, #1)

MustaParonitar avatar
Pakko tunnustaa: Olin niin innoissani tästä kirjasta, että heti sen luettuani kävin tilaamassa itselleni koko trilogian. Silti on jotenkin vaikea pukea sanoiksi, mikä minua tässä kirjassa niin paljon viehätti. Kyseessä oli niin monen pienen asian kokonaisvaikutelma, että en edes välttämättä niitä tiedostanut tätä lukiessani. Oli kuitenkin jo ensimmäisestä kappaleesta lähtien varmaa, että olin löytänyt jotain erityistä. Viime vuosina olen päästänyt sisäisen ... (lisää)
Gissa avatar
3.5
Kristalliluola oli tutustumisen arvoinen teos mutta se paneutui niin yksityiskohtaisesti ympäristön ja asioiden kuvaamiseen että omalta kohdaltani koin sen liian hitaasti eteneväksi. Merlinfanina olen kuitenkin tyytyväinen että luin kirjan loppuun asti joten suosittelen sitä muillekin samanhenkisillä. Lukukokemus on kuitenkin joka kerta aina henkilökohtainen ja ainutlaatuinen.
Uusin jäsen: Anton Niinikoski