Kiven vartija (Belgarionin taru, #1)

Kiven vartija

David & Leigh Eddings
Julkaistu: 1991 (Karisto)
Alkuperäinen nimi: Pawn of Prophecy
Tyylit: fantasiakorkea fantasia

Alkuteos ilmestynyt 1982. Suomentanut Tarmo Haarala. Kartat: Shelly Shapiro. Kannen kuva: Laurence Schwinger.

1. laitos: Karisto, 1991. Sidottu. 3. painos 1996.
2. laitos: Karisto, 1998. Nidottu. 6. painos 2007.

Kiven vartija aloittaa Belgarionin tarun, monille kielille käännetyn seikkailufantasian, jota pelkästään Yhdysvalloissa on myyty yli 2,5 miljoonaa kappaletta.

Taru kertoo Aldurin pyhästä kivestä, joka suojelee pahan voimilta. Niin kauan kuin kivi on Rivan suvun hallussa, ovat ihmiset turvassa. Mutta ihmeita tekevä kivi varastetaan, ja vuosituhantinen kamppailu sen herruudesta on Belgarionin tarun ydin.

Kirjan keskushenkilö on Garion, tavallinen maalaispoika Sendarian sydämestä. Pahaenteisen tapahtumasarjan vuoksi hän jättää kotitilansa ja lähtee pitkälle, vaarojentäytteiselle matkalle. Nuoren Garionin vaellus ihmisten ja jumalien, velhojen, ritarien ja taruolentojen parissa kertoo ikivanhasta hyvän ja pahan taistelusta. Tarinan huimat seikkailut, rehevä huumori ja estoton mielikuvituksen lento valloittavat lukijansa ikään katsomatta.

"Lukekaa Kiven vartija! Lukekaa Belgarionin tarun seuraavat osat! Ette pety! Ja jos petytte, niin sitten kannattaa lopettaa lukeminen kokonaan." – Tähdet ja avaruus

(muokattu 07.04.2018)

Ikuisesti, siskoniMaresi (Punaisen luostarin kronikoita, #1)Narrin salamurhaaja (Narri ja Näkijä, #1)SyntymälahjaArra

Fantasyfan avatar
2.0
Belgarionin tarussa (kuten muussakin Eddingsin tuotannossa) näkyy suuresti se, että minkä ikäisenä luet näitä kirjoja. Belgarion on loistava kirja fantasiakirjallisuuden lukemisen aloittamiseen tai ylipäätänsä kirjojen lukemisen opetteluun, mutta vanhemmalle ja kokeneemmalle lukijalle lukukokemus pinnallisine hahmoineen muodostuu pettymykseksi. Tämä on kirja, jota en halua enää itse lukea, mutta jolla aion vuosien päästä aivopestä veljenpojan fantasiaan.
Kirjaneito avatar
Päätin nyt viime kesää muistellessa tarttua uudelleen tähänkin sarjaan. Viime kesähän meni siis niin, että istuin päiväkausia vain lukemassa Belgarionin tarua, ja sitä seuraavaa Mallorean tarua. Nyt oli siis aika katsastaa, vieläkö sarja lumoaisi samalla lailla. Kiven vartijan päähenkilö on Garion, nuori maalaispoika Sendariasta. Hänen elämänsä on sujunut neljätoista vuotta aivan tavallisissa merkeissä, kunnes hänet temmataan mukaan salaperäiselle retkelle etsimään ... (lisää)
Khosmar avatar
Alkujaan tutustuin Eddingsiin isosiskoni kautta, kun hän suositteli minulle Belgarath -velhon tarinaa, mutta jota en lukenut koskaan sataa sivua pidemmälle sen tuhdin koon ja nuoren ikäni takia. Myöhemmin yli 20 vuoden ikäisenä päätin sitten tarttua kyseisen kirjailijan kirjoihin uudestaan, mutta aloittaa ihan siitä, mistä Eddingsin tunnetuin fantasiataru alkujaan alkoi, eli Belgarionin tarusta. Kiven vartija alkoi omasta mielestäni ihan ok-tasoisesti, melko tiivistetyn oloisella ... (lisää)
Paronitar avatar
Tämä on varmaan ensimmäisiä lukemiani fantasiakirjoja. Luin sen 7.luokalla ja pidin siitä. Hyppäsin alkulöpinöiden yli suoraan tarinaan. Heti kun alkoi hahmottaa henkilöt ja muun, niin kirja oli ihan hyväkin. Luinpa sitten loput sarjan kirjat ja Mallorean tarun kirjat ja kaikki yleensä näihin liittyvät kirjat ja en ole katunut. Suosittelen ihmisille, jotka haluavat uppoutua kirjaan. Olen lukenut nämä kirjat monen monta kertaa uudestaan ja rakastanut enemmän joka kerta.
Ville Hankipohja avatar

Kirja on omalta kohdalta ehdoton suosikki. Se aloittaa Belgarionin mielenkiintoisen matkan ja toteuttaa sen erinomaisesti.

Uskottavat henkilöhahmot ja kiehtovat persoonallisuudet hauskan dialogin kanssa tekevät kirjasta helppoa luettavaa. Henkilöiden välinen kemia tuo tarinaan kiehtovan sävyn ja luo näiden välille realistiset suhteet.

Kirja on Eddingsia parhaimmillaan ja osoittaa, että fantasiaa voidaan kirjoittaa viljelemättä kuluneita kliseitä.

Cath3rin3 avatar
4.5
Satuin lukemaan tämän sarjan isoveljeni suosituksesta, ja vaikka aloitinkin lukuprosessin melko pitkin hampain, tempaisi sarja minut mukaansa peruuttamattomasti. Veli kehui että sarja olisi parempi kuin vaikkapa Taru Sormusten herrasta, mikä oli yksi syy hetkelliseen kylmäkiskoisuuteni, Tolkienin uskollinen fani kun olen, mutta yllätyin positiivisesti. Tarun Sormusten Herrasta kirja ei mene ohi, mutta pääsee ainakin samalle hyllylle minun lempikirjojeni rivillä, mikä on tosissaankin ... (lisää)
Molekyyli avatar
Tämä. Sarja. On. IHANA!!!!!!!! Rakastan tätä sarjaa! Se on koukuttava, ja kirja pitää lukea yhdeltä istumalta. Ainoa huono (?) puoli on se, että sitä pitää lukea tietyssä mielentilassa, eikä sitä voi lukea, jos ei ole yksin. Jos ne kriteerin täyttää voi eläytyä niin, että tuntuu, kuin olisi itse mukana tarinassa. Ihana, suosittelen täydestä sydämestäni.
ZXC avatar
Päätinpäs nyt ostaa pari kirjaa, koska oli alkamassa kirjat loppumaan. Tämän+ Maameren tarinat-kirjan. Olen usein onnistunut valitsemaan hyvät kirjat, ja tämä ei ollut poikkeus. Kirjan alku piti hyvin mukanansa, aina oli pakko lukea vielä eteenpäin aukeaman loputtua yksi sivu, joka venähti sitten kymmeneksi. Kirjan keskivaiheilla kirja muuttui tylsemmäksi, tämä tylsä osa kesti vielä aika kauan. Lopussa kirjaan tuli vielä samaa hohtoa, mikä sen alussa oli. Parhaimpia ... (lisää)
Fievre, LordStenhammar, Wanda
Uusin jäsen: Antero Stenhammar