Lumen taju

Alkuperäinen nimi: Frøken Smillas fornemmelse for sne
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: jännitysrikoskirjallisuus
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 1992. Suomentanut Pirkko Talvio-Jaatinen.

Skandinavian parhaan rikoskirjan Lasiavain-palkinto 1992, Time Magazinen vuoden kirja, American Booksellers of The Year -palkintoehdokas.

1. painos: Tammi, 1993. Sidottu, kansipaperi.
7. painos: Tammi, 2001.
8. painos: Tammi, 2007. Nidottu.

Smilla Qaavigaag Jespersen on grönlantilaisen naismetsästäjän ja kuuluisan tanskalaisen nukutuslääkärin tytär. Smillan äiti osasi harpunoida hylkeen tai ampua haukan siinä kuin mieskin. Smilla itse on 37-vuotiaana kuuluisa jäätiköntutkija ja matematiikko ja taitava purjehtija, joka tuntee eskimon lailla lumen ja jään ja on osallistunut lukuisiin Grönlantiin tehtyihin tutkimusretkiin. Hän on naimaton, epäsovinnainen, lapseton ja kiivasluonteinen ja romaanin tapahtuma-aikaan vuonna 1993, työtön.

Smilla on ystävystynyt kuusivuotiaan grönlantilaispojan Esajaksen kanssa, joka asuu samassa rapussa kuin hän. Eräänä päivänä Esajas putoaa katolta ja kuolee. Smilla ei usko että se on onnettomuus, sillä hän on nähnyt pojan jäljet lumessa. Ja hänellä on lumen taju.

Niinpä hän lähtee etsimään syytä Esajaksen kuolemaan. Etsintäretki vie hänet juppien huvila-alueelle, kasinoon, kellaripajoihin, laboratorioon, salakuljettajien veneelle, poikamieskämppään ja lopulta napaseuruntutkimusalukselle. Siellä jännitys tiivistyy, sillä tarinan konnat ovat myös laivalla, ja Smillan henki on monta kertaa hiuskarvan varassa. Mutta koska hän on todellinen naispuolinen Rambo, hän selviää perille Grönlantiin, missä yllättävä loppunäytös näytellään jäänalaisessa luolassa. Pelissä ovat suunnattoman tärkeät asiat: huumekaupasta arvokkaiden luonnonvarojen hyödyntämiseen ja ihmisten käyttöön vaarallisissa kokeissa.

”Niin läpikotaisin kylmäverinen tulevaisuusjännäri, että on ihan pakko istua paikallaan täydet kahdeksan tuntia hampaat kalisten, järkyttyneenä, liikkumattomana ja jännityksestä jäykkänä.” – Bjørn Bredal, Weekendavisen

"Teos on menestyksensä ansainnut: tiheä jännitystarina pitää lukijan otteessaan mutta sisältää myös huolellisia henkilökuvia ja elämänkatsomuksellisia pohdintoja. Bestsellerin hyvinvointivaltion kritiikki on välillä yllättävänkin terävää." – Helsingin Sanomat

"Olin ensimmäisestä lauseesta lähtien valmis syömään lunta Smillan kädestä, hiippailemaan heikoilla jäillä, kääntämään selkäni vihollisille." – Turun Sanomat

(muokattu 25.09.2015)

Domina (Maestra, #2)Se mikä ei tapa (Millennium, #4)ToisetMurhamystiikkaa: Okkulttisia etsivätarinoita (Aavetaajuus-kirjat, #1)Venäläisen lohikäärmeen tapaus
LordStenhammar
Uusin jäsen: Jarkko Nevalainen