Ukkosenjumalan poika

Arto Paasilinna
Julkaistu: 1984 (WSOY)
Tyylit: fantasia, mainstream
Avainsanat: huumori, kotimainen, uskonto

Ensimmäinen laitos: WSOY, 1984. Toinen laitos: Suuri Suomalainen Kirjakerho, 1985. Sidottu, kansipaperi.

Suomalaisten muinaiset jumalat olivat jo pitkään olleet tohkeissaan siitä, että kristinuskon nimellä tunnettu pakanuus oli vallannut Suomen. Jumalat pitivät kokouksen ja päättivät lähettää Ukon poika Rutjan käännyttämään suomalaiset alkuperäiseen uskoon.

Omassa hahmossaan Rutja ei voinut käännytystyöhön ruveta. Siihen olisi puuttunut virkavalta. Niinpä hän vaihtoi olemusta yhden oikeauskoisen, lepsuluonteisen helsinkiläisen antiikkikauppiaan, Sampsa Ronkaisen, kanssa ja alkoi panna töpinäksi.

Tapahtumat vyöryvät huikeata vauhtia, Suomen yli pyyhkäisee muutoksen aalto, jota julkinen valta, vihdoin asian tajuttuaan, katselee henkeään haukkoen.

(muokattu 18.10.2018)

Lohikäärmetanssi 2 (Tulen ja jään laulu, #5)Tyttö joka putosi Satumaan alle ja juhli varjojen valtakunnassa (Satumaa, #2)AtlantisPimeyden kuiskaus (Manalan valtiaat, #4)Warcraft: Durotan

LordStenhammar avatar
Arto Paasilinna on vähän sellainen rajatapaus minulle kirjailijana. Mieheltä löytyy kovia romaaneita, kuten Jäniksen vuosi, Onnellinen mies ja tämä, mutta sitten on niitä teoksia, jotka eivät mitään isoja tunteita herätä. Eniten miehen tuotannossa vaivaa tietynlainen kaavamaisuus. Plotit ovat suurimmassa osassa kirjoista sen verran lähellä toisiaan, että melkein luulisi kirjailijan kirjoittaneen kirjansa jonkun tietokoneohjelman avituksella. Tämä Ukkosenjumalan poika sen ... (lisää)
Uusin jäsen: Suvi Viinikainen