Ukkosenjumalan poika

Arto Paasilinna
fantasia, mainstream
Ukkosenjumalan poika - Arto Paasilinna7.40

Ensimmäinen laitos: WSOY, 1984. Toinen laitos: Suuri Suomalainen Kirjakerho, 1985. Sidottu, kansipaperi.

Suomalaisten muinaiset jumalat olivat jo pitkään olleet tohkeissaan siitä, että kristinuskon nimellä tunnettu pakanuus oli vallannut Suomen. Jumalat pitivät kokouksen ja päättivät lähettää Ukon poika Rutjan käännyttämään suomalaiset alkuperäiseen uskoon.

Omassa hahmossaan Rutja ei voinut käännytystyöhön ruveta. Siihen olisi puuttunut virkavalta. Niinpä hän vaihtoi olemusta yhden oikeauskoisen, lepsuluonteisen helsinkiläisen antiikkikauppiaan, Sampsa Ronkaisen, kanssa ja alkoi panna töpinäksi.

Tapahtumat vyöryvät huikeata vauhtia, Suomen yli pyyhkäisee muutoksen aalto, jota julkinen valta, vihdoin asian tajuttuaan, katselee henkeään haukkoen.

Julkaistu: 1984
Muokattu: lokakuu 18, 2018

Kirja-arvioita

8/10 |
lokakuu 02, 2016
Arto Paasilinna on vähän sellainen rajatapaus minulle kirjailijana. Mieheltä löytyy kovia romaaneita, kuten Jäniksen vuosi, Onnellinen mies ja tämä, mutta sitten on niitä teoksia, jotka eivät mitään isoja tunteita herätä. Eniten miehen ...