Felidae: Kuka murhasi kissan?

Felidae: Kuka murhasi kissan?

Akif Pirinçci
Julkaistu: 1994 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Felidae
Tyylit: fantasiaeläinfantasia, jännitys
Avainsanat: kissat

Alkuteos ilmestynyt 1989. Suomentanut Marja Kyrö. Sidottu, kansipaperi.

Francis tietää, että kultainen mutta auttamattoman hölmö Gustav rakastaa häntä yli kaiken. Aina on kuppi kukkuroillaan Latzia ja vessan ikkuna sen verran raollaan, että siitä pääsee pihalle. Mutta auta armias millaisen löydön Francis uudessa hienossa asuinkorttelissaan eräänä päivänä tekee: naapurin vanha Deep Purple on potkaissut tyhjää! Kohta hengestään pääsee moni muukin lajitoveri, ja Francis huomaa joutuneensa salakavalan veli Amokin armoille.

Kirottu, kesyttämätön uteliaisuus ajaa Francisin tutkimaan juttua. Viiksikarvat pelosta väpättäen se hiipii hengenvaarallisilla tiedusteluretkillään, ja kun murhamotiivi alkaa viimein valjeta, se kokee elämänsä pahimman järkytyksen. Syyllisen saamiseksi käpälälautaan tarvitaan sekä taistelutahtoa että aivoakrobatiaa.

FELIDAE on paitsi loistava salapoliisidekkari, myös älykäs allegoria ihmisen röyhkeästä uskosta omaan kaikkivoipaisuuteensa. Sankarina on kissa, mutta viittaukset natsien julmuuksiin ovat selvät.

(muokattu 12.03.2016)

Paljastettu rakastaja (Mustan tikarin veljeskunta, #4)Kuningas (Mustan tikarin veljeskunta, #12)Kuu itkee vertaVoi minun lintuniVäinämöisen vyö
Rasimus, Freyja, Rinja, punnort
Uusin jäsen: Aki Määttä