Sterkarmin poika

Susan Price
scifi, historia, nuoret
Sterkarmin poika - Susan Price6.26

Alkuteos ilmestynyt 1998. Suomentanut Kristiina Drews. Kannen kuva: Alexander Reichstein. Kannen suunnittelu: Laura Lyytinen. Sidottu, kansipaperi.

Guardian-lastenkirjallisuuspalkinto 1999. Carnegie-mitalin ehdokas 1999.

Mun on ratsuni nopsa ja vakaa,
miekka kupeelle vyötetty on;
tulkoon uhkaajat eestä tai takaa,
koskaan väisty ei mies peloton!

Andrea Mitchell on antropologian opiskelija, joka saa ainutlaatuisen työpaikan: hän siirtyy Aikatunnelin kautta 2000-luvulta 1500-luvulle, Sterkarmien vieraaksi. Hän on Antreija, haltijapiika, ja asuu Sterkarmien suvun linnassa. Sterkarmit kutsuvat 2000-luvun väkeä haltijoiksi ja monet heidän vanhoista tarinoistaan kertovat haltijoiden ja ihmisten kohtaamisesta. Tarut muuttuvat todeksi, kun päällikön poika Per Sterkarm ja Andrea rakastuvat toisiinsa.

Mutta miten käy, kun ihminen joutuu haltijoiden maahan? Per haavoittuu sukujen välisessä kahakassa niin vakavasti, että Andrean on pakko viedä hänet sairaalahoitoon 2000-luvulle. Tapahtumat ryöstäytyvät käsistä, kun yhtiö, joka on Tunnelin rakentanut, ei haluakaan päästää Periä takasin kotiinsa 1500-luvulle. Yhtiön ainoa tarkoitus on hyödyntää 1500-lukua sumeilematta.

Edessä on kahden eri kulttuurin ja kahden eri aikakauden väistämätön välienselvittely. Andrealle ja Perille se merkitsee vaikeita ja ristiriitaisia valintoja: kenelle olla uskollinen, rakastetulleen vai omalle ajalleen?

Sterkarmin poika on kiehtova ja henkeäsalpaavan jännittävä romaani, jota ei malta laskea käsistään. Susan Price on julkaissut yli 30 lasten- ja nuortenkirjaa, ja hänet on palkittu useilla arvostetuilla kirjallisuuspalkinnoilla.

Julkaistu: 2001
Muokattu: tammikuu 26, 2020

Kirja-arvioita

4/10 |
toukokuu 30, 2015
Kirja ei nyt oikein napannut. Innostuin hirveästi juoniselostuksesta, mutta itse tarina oli mielestäni tylsähkö ja heikosti mietitty. Tällaiset aikamatkakirjat ovat hirmu vaikeita toteuttaa, sillä menneisyys vaikuttaa aina tulevaisuuteen. Jos ...
4/10 |
marraskuu 15, 2009
Minun oli vaikea päättää, pidänkö tästä kirjasta vai en. Sen idea oli hyvä, vaikka olen samantapaisen kirjan lukenut aiemminkin. Juoni ja toteutus taasen eivät niin hyviä olleetkaan. Tähän yhteen kirjaan oli tungettu hieman liikaa ns. ...