Naisten planeetta

Julkaistu: 1986 (Kirjayhtymä)
Alkuperäinen nimi: The Female Man
Tyylit: scifiantropologinen scifi
Avainsanat: tähtivaeltaja-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1975. Suomentanut Kristiina Drews. Kansi: Marjukka Sahakangas-Jyllilä. Sidottu.

Tähtivaeltaja-palkinto 1987, Nebula-palkintoehdokas 1975, valittu Tähtivaeltaja-lehden 1900-luvun tieteiskirjallisuuden Top 50-listalle 2000.

KOSMINEN MATKA IHMISMIELEN SISÄISEEN AVARUUTEEN

Joanna Russ on fantasiakirjallisuuden ykkösnaisia maailmassa. Hänen pääteoksiinsa kuuluvan Naisten planeetan suomennos on tapaus science fictionin rintamalla.

Russ toi tieteiskirjallisuuteen feministisen näkökulman. Samalla joutuivat tieteiskirjallisuuden tavanomaiset sukupuoliroolien stereotyypiat kritiikin kohteiksi.

Ironia ja satiiri ovat Russin vahvoja aseita. Lukijalla on hauskaa, kun Naisten planeetan vapaan maailman asukkaat joutuvat vastakkain nykyhetken miesten dominoiman yhteiskunnan kanssa.

Tee mielikuvitusretki paholaisnaisten matkassa kohti uutta minuutta ajassa ja avaruudessa.

(muokattu 25.12.2014)

Portti naisten maahanPimeyden vasen käsiNeljä anteeksiantoaKahdesti haarautuva puuMusta helminauha

Ananas avatar
Tämä kirja oli hyvin virkistävä lukukokemus, aivan erilainen kuin mitä yleensä luen. Monta kertaa sai nauraa ääneen tätä lukiessa, huumori kyllä kukki! Kirjassa kun oli tavallaan mukana myös yhteiskuntakritiikkiä, niin sekin oli mahtavaa. Kirjan feministinen näkökulma oli aivan loistava ja kirjassa oli paljon älykkäitä huomioita siitä, miten me ihmiset olemmekin usein niin tahattoman koomisia käyttäytymiseltämme!
Siivetön lohikäärme
Uusin jäsen: Peppi Pirhonen