Oryx ja Crake (MaddAddam-trilogia #1) - Margaret Atwood 7.70   79

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Kristiina Drews.

1. painos: Otava, 2003. Otavan kirjasto. Sidottu, kansipaperi.
3. painos: Loisto, 2004. Nidottu. 4. painos: Otava, 2010. Nidottu.

Booker-palkintoehdokas 2003, Governor General's Literary Award -palkintoehdokas 2003, The Giller Prize -palkintoehdokas 2003, vuonna 2019 The Guardianin listalla The 100 best books of the 21st century sijalla 50.

Booker-palkitun tarinankertojan hätkähdyttävä romaani geeniteknologian vaaroista ja siitä, mitä tapahtuu, jos kehitys riistäytyy käsistämme.

Meren rannalla harhaileva Lumimies saattaa olla maailman ainoa eloon jäänyt ihminen. Seuranaan hänellä on heimo kuvankauniita klooneja, jotka syövät ruohoa, parittelevat vain kiima-aikoina ja palvovat jumalinaan Oryxia ja Crakea.

Kauan sitten Lumiehen nimi oli Jimmy ja hän kuului ystävänsä Craken kanssa hyväosaiseen eliittiin, joka asui biotekniikan suuryhtiöiden rakennuttamissa eristetyissä Piireissä. Muualla, ilmastonmuutosten, epidemioiden ja eriarvoisuuden riuduttamilla rahvaanmailla, elämä oli kaoottista.

Tässä geeniteknologian hallitsemassa maailmassa keinoruoat, uudet eläinristeymät ja ihmisten varaosia kasvattavat gemakot olivat arkipäivää, eikä toisinajattelijoita hyväksytty.

Kiehtovalla mutta vaarallisella tavalla Crakella oli edessään huikea ura geeniteknologian nerona. Hänen suunnitelmansa uudesta uljaasta maailmasta kietoutuivat niin Jimmy kuin salaperäinen Oryx, molempien miesten rakastettu.

Sitten jokin meni pahasti vikaan – ja Lumimies on ainoa joka tietää mikä.

Margaret Atwoodin utopia pohjautuu hiuksianostattavalla tavalla todellisuuteen, joka on meille liiankin tuttu. Olemmeko jo matkalla Oryxin ja Craken maailmaan?

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu 2003 (Otava)
Alkuperäinen nimi Oryx and Crake
Tietoja muokattu lokakuu 8, 2019

MaddAddam-trilogia

Sarja sisältää 3 pääteosta ja yhteensä teoksia 3 kpl.

Pääsarja Otavan kirjasto

Kirja-arviot 100
Viestit 2743
elokuu 16, 2017
6 / 10

Tämä oli helppolukuinen teos, mutta ei oikein saanut minua mukaansa. Lumimies oli sinänsä ihan symppis hahmo, mutta en jaksanut kiinnostua Oryxista ja Crakesta, mikä olisi ollut jokseenkin oleellista tarinan kannalta.

Arvosanat 542
Kirja-arviot 51
Viestit 4081
marraskuu 19, 2012
8 / 10

Ei parasta Atwoodia, mutta mukaansatempaava ja puhutteleva kirja silti. Hidas tempo vaatii paneutumista. Kirjan dystopia on uskottava ja myös ajoittain aidosti pelottava.

Eija
Arvosanat 1221
Kirja-arviot 330
Viestit 1179
heinäkuu 18, 2012
9 / 10

Oryx ja Crake on ensimmäinen kirja Atwoodilta, jonka olen lukenut. Kirja oli alusta asti sujuvaa luettavaa, mutta olin vakuuttunut kirjan hyvyydestä vasta myöhemmässä vaiheessa. Kun tarina sai lihaa luiden päälle edetessään, se muuttui hetki hetkeltä mielenkiintoisemmaksi. Vaikka kirja on vakavamielinen ja negatiivisia ajatuksia herättävä ihmiskunnasta ja asioiden nykytilasta, tarinaa ryyditettiin mustalla huumorilla. Muutama tosissaan huvittava kohtaus ja ajatus mahtui joukkoon. Jos tarina olisi kerrottu ilman tuota satiirista otetta, se olisi voinut jättää masentavan jälkimaun, nyt se ei sitä tehnyt ja hyvä niin. Erittäin hyvä teos kaiken kaikkiaan.

Orduuka
Orduuka