Syyshämärän lohikäärmeet (Dragonlance: Kronikat, #1)

Syyshämärän lohikäärmeet

Margaret Weis, Tracy Hickman
Julkaistu: 1990 (Jalava)
Alkuperäinen nimi: Dragons of Autumn Twilight
Tyylit: fantasia
Avainsanat: dragonlance, dungeons & dragons, elokuva, lohikäärmeet

Alkuteos ilmestynyt 1984. Suomentanut Mika Renvall. Kannen kuva: Larry Elmore. Kuvat: Denis Beauvais. Runot: Michael Williams. 5. painos 2003. Nidottu.

Lohikäärmeet.

Satujen hirviöt. Tarinat, joita kerrottiin lapsille.

Mutta nyt lohikäärmeet ovat palanneet Krynniin. Sota ja hävitys uhkaavat koko valtakuntaa.

Toivo herää – sininen kristallisauva kauniin barbaarinaisen käsissä. Joukko pitkäaikaisia ystäviä ryhtyy sankareiksi pakon edessä.

Ritari ja barbaari, soturi ja haltiamainen kääpiö, tietäjä ja musta maagikko aloittavat vaarallisen etsinnän jonka kohteena on – legendaarinen lohikäärmesurma, ase joka surmaisi lohikäärmeet.

Syyshämärän lohikäärmeet on ensimmäinen osa maailmankuulusta Dragonlance-trilogiasta.

(muokattu 02.02.2016)

Mustan kuningattaren lohikäärmeet (Dragonlance: Kadonneet kronikat, #2)Kevätaamun lohikäärmeet (Dragonlance: Kronikat, #3)Kääpiökuilujen lohikäärmeet (Dragonlance: Kadonneet kronikat, #1)Talviyön lohikäärmeet (Dragonlance: Kronikat, #2)Tiimalasivelhon lohikäärmeet (Dragonlance: Kadonneet kronikat, #3)

Maailmanherra avatar
(Koska kyseessä on kirja jolla aloitin fantasian-luku harrastukseni arvostelussa saattaa olla nostalgia varaus.) Täytyy näin aluksi myös myöntää, että Dragonlancen maailma on minun suosikkini, erityisesti tämä kronikoiden aika. Kirja lähtee heti käyntiin ja pysyy liikkeellä kuin moottorivene Saimaalla. Liian nopeasti ei kuitenkaan, mennä vaan kerronta etenee sujuvasti. Hahmoistakin jokaiselle löytyy varmasti oma suosikkinsa. Usein kuitenkin kuulee Weisin & Hickamin 20 ... (lisää)
Fantasyfan avatar
2.0
Aikoinaan Syyshämärän lohikäärmeet oli loistava lukukokemus, mutta se olikin sitä aikaa jolloin tämä kirja oli toinen koskaan lukemani fantasiakirja heti Sormustenherran jälkeen. Silloin en ollut vielä koskaan pelannut roolipelejä ja kyseinen maailma oli uusi ja kiehtova, mutta näin ajan kanssa (ja D&D roolipelien jälkeen) maailma on muuttunut kovin kuluneeksi ja tylsäksi.
Venia avatar
Kronikoiden juoni on todella tavanomainen, ja monella tapaa kliseinenkin, mutta kronikoista tekee loistavan nimenomaan henkilöt. Ilman upeaa hahmokaartiaan Dragonlance: Kronikat olisi painunut unholaan jo kauan, kauan sitten. Loistavat hahmot kuitenkin muuttavat tavanomaisen juonen mielenkiintoiseksi. Ensimmäisessä kirjassa roolipeli vaikutteet huomaa selvimmin. Hahmot siirtyvät paikasta - ja seikkailusta toiseen ilman mitään sen mullistavampaa. Kahdessa myöhemmässä kirjassa juoni ... (lisää)
The Fantasy avatar
Syyshämärän lohikäärmeet on varmast paras fantasiakirja jonka olen koskaan lukenut. Olen lukenut satoja fantasiakirjoja mutta tämää kohoaa yli muiden. Alussa olin hieman pihalla juonesta, mutta sain siitä pian kiinni ja en malttanut laskea kirjaa käsistäni. Hahmoihin samastuu helposti ja minä todella itkin Kronikoita lukiessani. Luin Aikakoneen arvostelun ja ihmettelin kirjan arvostellutta henkilöä: "...joka sijoittuu Keski-Maasta selvästi vaikutteita saaneelle Krynnin ... (lisää)
Ville Hankipohja avatar
4.5

Teos aloittaa mielenkiintoisen lohikäärmesaagan. Näin vanhan linjan roolipelaajana tarinasta välittömästi paistaa sen roolipelipohja, mutta se ei suinkaan tarinaa heikennä. Henkilöhahmot ovat mielenkiintoisia ja täynnä persoonallisuutta, mitä saattaa odottaakin roolipelipohjaiselta teokselta.

Vaikka tässä arvostelussa puhutaan roolipeleistä, eikä ne varsinaisesti kiinnostaisi, kirjaan kannattaa silti tarttua. Roolipelejä pelaamattomille kirja on "vain" erinomaista fantasiaa ja muutenkin miellyttävää lukemista.

Vehka avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Kirazak avatar
Syyshämärän lohikäärmeet on tavallaan hyvä kirja, vaikkakin se lukeminen on yhtä tuskaa. Kirjassa ei tunnu tapahtuvan mitään, ja juoni on todella sekava varsinkin aluksi. Kuitenkin kun kirjan on saanut loppuun ja lukee muuita dragonlancen osia, huomaa että syyshämärän lohikäärmeiden lukeminen ollikin hyödyllistä. Kirjassa tulee hyvin esille henkilöiden suhteet, vaikuttimet ja ajatusten kulku. Jos siis Raistlinia ei oteta hhuiomioon. Voi siis vain todeta että kirja on ... (lisää)
Fingon Ringëril avatar
Kirja lähti vähän hitaasti käyntiin ja olin jo vähällä lopettaa lukemisen, mutta jatkoin lukemista.. Loppua kohden alkoi enemmän tapahtumaan ja luin viimeiset 200 sivua päivässä, kun muussa kirjassa oli mennyt 2,5 viikkoa. Kirjan henkilöt oli kuvattu hyvin ja huumorilla. Paikat oli mielestäni kuvattu vähän liian tarkasti ja kirjassa oli hyvin tylsiä kohtia. Toisaaltya juoni kulti sulavasti eikä ollut ennalta-arvattava. Esim. erästä vakoojaa sai arvailla loppuun asti.. Suosittelen kirjaa kaikille fantasian ystäville!!!
tintti89 avatar
Kirja oli erinomainen. Juoni kulki hyvin eteenpäin, eikä se ollut ennalta-arvattava. Henkilöhahmot olivat mielenkiintoisia ja heidän avullaan kirjaan oli saatu myös huumoria mukaan. Kirjassa oli kuvailtu hyvin paikkoja ja henkilöitä, mikä piti kiinnostusta yllä.
Uusin jäsen: Inex