Siriuksen kokeet (Canopus Argossa: Arkisto, #3)

Tyylit: scifi

Siriuksen kokeet: Ambien II:n, Viiden jäsenen, selonteko. Alkuteos ilmestynyt 1980. Suomentanut Erkki Jukarainen. Sidottu, kansipaperi. Booker-palkintoehdokas 1981, Australian Science Fiction Achievement Award -ehdokas 1982.

Doris Lessingin avaruussarjan kolmannen romaanin päähenkilö on nainen, Ambien II, joka kuuluu Siriuksen viisihenkiseen johtoryhmään. Sirius on oppinut pitämään itseään koko galaksin kruununa ja ylenkatsoo Canopusta tajuamatta ollenkaan sen olevan kehityksessä kaikin tavoin edellä.

Tietämättään Ambien II on se yksilö, jonka kautta Canopus on ryhtynyt välittämään korkeampia ja edistyksellisempiä aatteita myös Siriukseen. Ja vähä vähältä Ambien II alkaakin tajuta Siriuksen barbaarisuuden, oman oikeellisuutensa ja kypsymättömyytensä.

Doris Lessing näyttää meille jälleen vaikuttavasti tekojemme mielettömyyden ja niiden seuraukset väistämättömään loppuun saakka.

(muokattu 05.07.2011)

Veden alla (Veden alla, #1)Uusi maa (MaddAddam-trilogia, #3)Darlah: 172 tuntia KuussaTaivaan avain (Endgame–trilogia, #2)Grandville
muikku, Roy, Kirsi , Pisania
Uusin jäsen: ArunaK