Kaksi tornia (Taru sormusten herrasta, #2)

Kaksi tornia

J. R. R. Tolkien
Julkaistu: 1974 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Two Towers
Tyylit: fantasiakorkea fantasia
Avainsanat: elokuva, keski-maa

Alkuteos ilmestynyt 1954. Suomentaneet Kersti Juva ja Eila Pennanen. Runot suomentanut Panu Pekkanen. Tarkistettu laitos: WSOY, 2002. Päällys: Sami Saramäki. Sidottu, kansipaperi. Painostiedot Kontuwikissä.

SORMUKSEN SOTA SYTTYY

Kun tummat pilvet kerääntyvät Keski-Maan taivaalle ja mantereen mahtavien katse on suuntautunut muualle, joutuvat pienet ja hiljaiset tekemään sankaritöitä…

Kaksi tornia jatkaa Sormuksen saattueen polveilevaa tarinaa. Kun saattue hajoaa, Merri ja Pippin joutuvat pelottavan örkkiarmeijan käsiin. Frodo ja Sam puolestaan suuntaavat kohti häämöttäviä varjoja, Mustan ruhtinaan hallitsemaan Mordoriin. Samaan aikaan Rohanin länsilaidalla käydään toista taistelua. Hobittien on nyt todistettava kuuluisa sitkeytensä ilman viisaan Gandalf-velhon suojelusta.

Taru Sormusten herrasta on J. R. R. Tolkienin (1892–1973) rakastettu, ajaton ja suurelokuvaksikin sovitettu fantasiaklassikko.

"Poikkeuksellinen teos – puhdasta jännitystä, soljuvaa kerrontaa, moraalista lämpöä, kauneuden kainostelematonta ylistystä, mutta ennen kaikkea jännitystä." – Donald Barr, The New York Times

(muokattu 21.06.2017)

Jäämaan viimeinen taistelu (Jäämaan kronikka, #3)Keskiyön kruunu (Throne of Glass, #2)Narrin vaellus (Narri ja Näkijä, #2)Lohikäärmetanssi 2 (Tulen ja jään laulu, #5)Lohikäärmetanssi 1 (Tulen ja jään laulu, #5)

lnx avatar
Toinenkin osa oli mielenkiintoinen, ja huumoria löytyi. Päähenkilöt hajaantuivat ja tarinaa kerrottiin mukavasti vuorotellen luvuittain eri henkilöiden näkökulmasta.
Poison Girl avatar
Vähän parempi kuin edellinen osa. Kirjan ensimmäinen osio oli mielenkiintoisempi, kuin toinen. Toisessa osassa tuntui olevan kauheaa junnaamista, vaikka kyllä joitain mielenkiintoisia juttuja tapahtui ja kirja loppui myös yllättävästi. Tolkienin tyyli nyt vain on sellaista, että välillä teksti menee ihan ohi, mutta en antanut sen tässä kirjassa enää haitata vaan yritin ymmärtää joka kappaleesta vain pääkohdat.
Milzu avatar
3.5
Liian raskasluontoista tekstiä minulle... Kirja jäi sitten puoleenväliin.
Rauros avatar
RAKASTAN TÄTÄ SARJAA <3! Tämä osa oli yhtä hyvä kuin ekakin! Huumoria löytyi! Pidin siitä miten asioita katzottiin eri henkilöiden näkökulmasta! SUOSITTELEN !
Uusin jäsen: aino