Talismaani (Talismaani #1) - Stephen King, Peter Straub 7.96   65

Alkuteos ilmestynyt 1984. Suomentanut Kari Salminen. Kansi: Kari T. Leppänen. Sidottu ja nidottu painos. 2. laitos: Tammi, 2009. Kansi: Heikki Kalliomaa. Sidottu, kansipaperi.

World Fantasy -palkintoehdokas 1985, Locus-palkintoehdokas (fantasiakirjat) 1985.

Kulttimaineen saavuttanut teos odotettuna uusintapainoksena.

12-vuotias Jack Sawyer on elämänsä vaikeimman tilanteen edessä. Mikäli hän löytää tiensä toiseen universumiin ja etsii käsiinsä Talismaanin, hän voi pelastaa kuolemaisillaan olevan äitinsä ja tuhota heitä uhkaavan vihollisen. Mutta Talismaanin löytäminen ei ole helppoa. Jackin pitää kulkea paitsi halki maan, myös toisen maailman, Territorioiden. Jack törmää siellä eräänlaisiin paralleeli-ihmisiin, joilla on outoja yhtymäkohtia toisessa maailmassa elävien tuttujen kanssa. Vain harvoilla on kyky siirtyä maailmasta toiseen, mutta Jack ei ole ainoa. Myös hänen edesmenneellä isällään oli sama taito.

Taivallus kohti Talismaania on täynnä uhkaavia vaaroja, ja Jack kohtaa matkallaan monia ihmisiä tai olentoja, jotka joko yrittävät estää tai auttaa häntä. Lopputuloksena on huikaisevaa fantasiaa ja piinaavaa jännitystä – ehdoton lukuelämys kaikille Kingin faneille.

Stephen King ja Peter Straub olivat toistensa kirjojen faneja, ja kun he tutustuivat Lontoossa vuonna 1977, heidän välilleen muodostui ystävyys. Samalla syntyi ajatus kirjoittaa yhdessä. Talismaani ilmestyi Yhdysvalloissa vuonna 1984 ja jatko-osa Pimeyden talo 2001.

Keskustelu: Stephen King (226 viestiä)

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu 1991 (Book Studio)
Alkuperäinen nimi The Talisman
Tietoja muokattu lokakuu 26, 2018

Talismaani -kirjasarja

Sarja sisältää 2 pääteosta ja yhteensä teoksia 2 kpl.

Talismaani (Talismaani #1) 7.96   65

Kirja-arviot 35
Viestit 47
maaliskuu 16, 2019
9 / 10

Suhtauduin aluksi kriittisesti ajatukselle kirjasta jonka päähahmo on 12-vuotias. Voiko niin nuorelle tapahtua mitään niin kauheaa että kirja täyttäisi oikeasti kauhun kriteerit. Kirja täytti. Kirja oli positiivinen yllätys ja toimi hyvin.

Cliffer666
Arvosanat 41
Kirja-arviot 41
Viestit 0
helmikuu 25, 2017
8 / 10

Tätä lukiessa on jännä miettiä mitkäköhän kohdat ja luvut saattavat olla Kingin, mitkä taas herra Straubin käsialaa. Asialla ei sinänsä ole merkitystä itse kirjan laatuun, mutta tuskin lienen ainoa, joka sitä on pohtinut. Ainakin minusta ovat onnistuneet varsin mutkattomasti kiteyttämään tyylinsä yhteen, eikä mitään sen ihmeempiä notkahduksia tai merkittäviä tyylin muutoksia ole havaittavissa suuntaan tai toiseen. Mitä itse tarinaan tulee, niin tuskin edes tarvitsee mainita, että Musta Tornihan tästä tulee useammin kuin kerran mieleen. Tarina on kylläkin aivan oma kokonaisuutensa, mutta sen huomaa kyllä, milloin King on ruvennut väsäämään fantasiaa. Muutamissa kohdissa tuli aivan aavistuksen verran korni olo, mutta ei missään nimessä häiritsevyydeksi asti, kyllä tämä toimii kestonsa varran varsin mukavana fantasiaseikkailuna. En sitten tiedä mihin tätä varsinaisesti vertaisi joidenkin muiden kirjailijoiden tuotantoon viitaten tai kenet ottaisi kohderyhmäksi, jolle suositella, parempi kun vain tutustuu itse kirjaan ja tekee omat johtopäätöksensä. Sopiva sekoitus todellista maailmaa ja elämää sekä aivan täyttä satua ja keksittyä maailmaa, laadukasta fantasiaseikkailua.

Nokka10

Kirja-arviot 50
Viestit 10
helmikuu 6, 2014
6 / 10

Hohhoijaa!! Sainpas luetuksi tämän kirjan. Myönnän nolona, että minulla meni tämän kirjan lukemiseen melkein kuukausi! Mielestäni tätä kirjaa oli paikoin aika raskasta lukea. Olisi tehnyt mieli hypätä joidenkin kohtien yli, mutta, koska kirja oli muuten kiinnostava, päätin jatkaa lukemista. Juoni oli hyvin suunniteltu, vaikka paikoin aika pitkäveteinen. Teksti oli välillä hieman "tahmaista# luettavaa. Tykkäsin siitä, että kirjassa käytettiin erittäin kuvailevaa ja runsasta kieltä. Vaikka jotkut kohdat kirjasta olivat tylsiä, toiset kohdat taas olivat niin jännittäviä, että en pystynyt lopettamaan lukemista. Kokonaisuutena tämä oli ihan kelpo kauhukirja.

Jussi
Arvosanat 1123
Kirja-arviot 109
Viestit 1671
syyskuu 25, 2009
8 / 10

Talismaani kuuluu King-suosikkieni joukkoon, mutta täytyy tietenkin muistaa, että se on kirjoitettu yhdessä Peter Straubin kanssa. Romaani on todella paksu, mutta minusta kaikki luvut ovat tarpeellisia. Juonenkuljetus ei pituudesta huolimatta töki missään vaiheessa. Kirja kuvaa päähenkilön vaellusta USAn itärannikolta Kaliforniaan, välillä oikeassa maailmassa, välillä fantasiamaailmassa. 12-vuotias Jack saa osakseen todella tylyä kohtelua, paikoin teos menee suorastaan sadismin puolelle. Keskiaika-tyylinen fantasiaulottuvuus kaksoisolentoineen on kiinnostava paikka. Kirjan loppupuolella tarina laimenee jonkin verran, yllättäviä käänteitä lopetuksesta ei löydy.

joulukuu 30, 2020
Antoi 10 / 10 arvosanan kirjalle