Kuninkaan paluu (Taru sormusten herrasta #3) - J. R. R. Tolkien 9.10   411

Alkuteos ilmestynyt 1955. Suomentanut Kersti Juva. Runot suomentanut Panu Pekkanen. Tarkistettu laitos: WSOY, 2002. Päällys: Sami Saramäki. Sidottu, kansipaperi.

KOHTI LOPULLISTA PÄÄMÄÄRÄÄ

Kun tummat pilvet kerääntyvät Keski-Maan taivaalle ja mantereen mahtavien katse on suuntautunut muualle, joutuvat pienet ja hiljaiset tekemään sankaritöitä…

Taistelukentällä Aragorn kokoaa valapatot aaveet avukseen, kun Sauronin örkkiarmeija ryhmittyy Keski-Maan joukkoja vastaan. Sillä välin hobitit Frodo ja Sam jatkavat piinallista matkaansa ahneen Klonkun varjostamana kohti Tuomiorotkoa – tuhotakseen epäonnen sormuksen. Mutta onko taikasormuksen lumo voittamaton?

Taru Sormusten herrasta on J. R. R. Tolkienin (1892–1973) rakastettu, ajaton ja suurelokuvaksikin sovitettu fantasiaklassikko. Kuninkaan paluu yhdistää eeppisen fantasiakertomuksen kahden edellisen osan rönsyilevät tapahtumat mahtavaan finaaliin.

"Kirjallisuuden omalaatuisinta satua (…) tulvillaan huimien seikkailujen jännitystä ja vertojaan hakevia sankaritekoja." – Eino Salmenperä, Satakunnan Kansa

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu 1975 (WSOY)
Alkuperäinen nimi The Return of the King
Tietoja muokattu huhtikuu 2, 2021

Taru sormusten herrasta -kirjasarja

Sarja sisältää 3 pääteosta ja yhteensä teoksia 4 kpl.

Taru sormusten herrasta on J. R. R. Tolkienin rakastettu, ajaton ja suurelokuvaksikin sovitettu fantasiaklassikko.

Sormuksen ritarit (Taru sormusten herrasta #1) 8.72   549

Kirja-arviot 6
Viestit 0
tammikuu 13, 2021
6 / 10

Ymmärrän Tolkienin arvon fantasiagenren uranuurtajana, vaikken itse kaikkein eniten hänen tekstiinsä osaakaan uppoutua. Jos on intohimoinen fantasiagenren suhteen niin nämä kirjat kannattaa kyllä lukea jossain vaiheessa ihan jo pelkästään sivistääkseen itseään.

Soturiorava
Arvosanat 207
Kirja-arviot 63
Viestit 96
helmikuu 24, 2015
10 / 10

Todella hyvä kirja!!! En olisi ikinä arvannut, että olisin lukenut kirjaa siihen uppoutuneena nimittäin aikaisemmissa kirjoissa minua on tylsistyttäneet pitkät paikkojenkuvaukset tai jokin muu, mutta nyt ne eivät haitanneet. Siihen voi olla parikin syytä. Ensimmäinen: olen kasvanut hieman siitä kun aloitin ekan osan lukemista. Silloin odotin jotain samanlaista kuin Potterit, mutta eihän Taru Sormusten Herrasta siihen voida verrata, kun ne ovat niin eri aikakaudelta ja kaikkea. Toinen: Nyt lainasin kirjastosta tämän, kun jos minun olisi helpompi lukea sitä pokkarina kuin sinä, joka meiltä löytyy omasta hyllystä (siinä on hirvittävän pieni fontti ja riviväliä ei melkein ollenkaan). Tämä on minun lempikirjani koko trilogiasta ja suosittelen koko sarjaa lämpimästi.

Rauros
Arvosanat 177