Kuninkaan paluu (Taru sormusten herrasta, #3)

Kuninkaan paluu

J. R. R. Tolkien
Julkaistu: 1975 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Return of the King
Tyylit: fantasiakorkea fantasia
Avainsanat: elokuva, keski-maa

Alkuteos ilmestynyt 1955. Suomentanut Kersti Juva. Runot suomentanut Panu Pekkanen. Tarkistettu laitos: WSOY, 2002. Päällys: Sami Saramäki. Sidottu, kansipaperi. Painostiedot Kontuwikissä.

KOHTI LOPULLISTA PÄÄMÄÄRÄÄ

Kun tummat pilvet kerääntyvät Keski-Maan taivaalle ja mantereen mahtavien katse on suuntautunut muualle, joutuvat pienet ja hiljaiset tekemään sankaritöitä…

Taistelukentällä Aragorn kokoaa valapatot aaveet avukseen, kun Sauronin örkkiarmeija ryhmittyy Keski-Maan joukkoja vastaan. Sillä välin hobitit Frodo ja Sam jatkavat piinallista matkaansa ahneen Klonkun varjostamana kohti Tuomiorotkoa – tuhotakseen epäonnen sormuksen. Mutta onko taikasormuksen lumo voittamaton?

Taru Sormusten herrasta on J. R. R. Tolkienin (1892–1973) rakastettu, ajaton ja suurelokuvaksikin sovitettu fantasiaklassikko. Kuninkaan paluu yhdistää eeppisen fantasiakertomuksen kahden edellisen osan rönsyilevät tapahtumat mahtavaan finaaliin.

"Kirjallisuuden omalaatuisinta satua (…) tulvillaan huimien seikkailujen jännitystä ja vertojaan hakevia sankaritekoja." – Eino Salmenperä, Satakunnan Kansa

(muokattu 21.06.2017)

Gondolinin tuhoTilinteon aika (Vuorileijonan varjo, #10)Maresin voima (Punaisen luostarin kronikoita, #3)Talvisateet (Vuorileijonan varjo, #7)Jäälohikäärme

Lintukarhu avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Soturiorava avatar
Todella hyvä kirja!!! En olisi ikinä arvannut, että olisin lukenut kirjaa siihen uppoutuneena nimittäin aikaisemmissa kirjoissa minua on tylsistyttäneet pitkät paikkojenkuvaukset tai jokin muu, mutta nyt ne eivät haitanneet. Siihen voi olla parikin syytä. Ensimmäinen: olen kasvanut hieman siitä kun aloitin ekan osan lukemista. Silloin odotin jotain samanlaista kuin Potterit, mutta eihän Taru Sormusten Herrasta siihen voida verrata, kun ne ovat niin eri aikakaudelta ja ... (lisää)
Rauros avatar
<3! Suosittelen! LUKEKAA!