Paroni von Münchhausenin seikkailut

Hieronymos von Münchhausen
fantasia
Paroni von Münchhausenin seikkailut - Hieronymos von Münchhausen6.40

Suomessa julkaistut laitokset perustuvat saksalaisen Rudolf Erich Raspen (1737–1794) julkaisemaan ensimmäiseen (englanninkieliseen) laitokseen Münchhausen-tarinoita vuodelta 1785, Baron Munchausen's Narrative of his Marvellous Travels and Campaigns in Russia, tunnetaan myös nimellä The Surprising Adventures of Baron Munchausen.

1. laitos: Parooni Mynkhausin kummalliset matkat ja retket maalla ja merellä. Ruotsista suomentanut Abraham Nylander. J. Simeliuksen perilliset, 1856.

2. laitos: Paroni von Münchhausenin retket ja seikkailut. Uusi laitos. Suomentanut Samuli Suomalainen. Nuorten kirjoja 5. Otava, 1903.

3. laitos: Paroni Münchhausenin erinomaisen kummalliset ja ihmeelliset matkat ja retket maalla ja merellä, joita hänellä oli tapana lasin ääressä ystävillensä jutella. Suomenanut K. Waurio. Lindstedtin antikvaarinen kirjakauppa, 1903.

4. laitos: Parooni Mynkhausenin merkilliset matkat ja seikkailut. Kansan painos. Suomentanut Ano Caselius. Sampo, 1903.

5. laitos: Münchhausenin seikkailut. Lapsia varten uudelleen kertonut K. Tshukovski. Valtion kustannusliike Kirja, 1936.

6. laitos: Parooni von Münchhausenin ihmeelliset seikkailut maalla ja merellä ja retki maan keskipisteeseen. Suomentanut Yrjö Korhonen. Nide Oy, 1947.

7. laitos: Parooni von Münchhausenin ihmeelliset matkat ja seikkailut maalla ja merellä. Mukaillen kertonut Erich Kästner. Suomentanut Aulis Savolainen. Pellervo, 1952.

8. laitos: Paroni von Münchhausenin ihmeelliset matkat ja seikkailut, siihen tapaan kuin hän itse kertoili niitä illallispöydässä ystävilleen. Suomentaneet Taisto ja Anna-Liisa Nieminen. Lasten Keskus, 1978.

9. laitos: Paroni von Münchhausenin seikkailut. Suomentanut Rauni Kanerva. Satujen ja tarujen maailma. Karisto, 1980.

10. laitos: Paroni von Münchhausenin seikkailut. Suomentanut Ilmari Lehmusvaara. Karisto, 1989.

Paroni von Münchhausenin ihmeelliset matkat, sotaretket ja hilpeät seikkailut sellaisina kuin hän itse on ne kertonut. Münchhausenin veroista tarinaniskijää tuskin löytyy maan päältä. Hänen uskomattomat seikkailunsa maalla, merillä ja ilmassa saavat lukijan yhä uudestaan pudistelemaan päätään ihmetyksestä.

Julkaistu: 1989
Kustantaja: Karisto