Suuri lammasseikkailu (Keltainen kirjasto #267) - Haruki Murakami7.78

Alkuteos ilmestynyt 1982. Suomentanut Leena Tamminen. Suomennettu Alfred Birnbaumin englanninnoksesta A Wild Sheep Chase.

1. painos: Keltainen kirjasto 267. Tammi, 1993. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Keltainen pokkari. Tammi, 2009. Nidottu.

Tarinan kertoja, minä ilman nimeä, on tavallinen tokiolaiskaveri, 30-vuotias käännös- ja mainostoimiston osakas, keskivertoa älykkäämpi mutta kokonaan vailla kunnianhimoa. Odottamatta hänen tylsään elämäänsä ilmaantuu nuori nainen, jolla on niin ihmeelliset korvat, että kun hän paljastaa ne, kaikki ympärillä vaikenevat. Ja tämä nuori nainen osaa ennustaa, että kertoja joutuu pian tekemisiin lampaan kanssa.

Kyseinen lammas on kaikkea muuta kuin tavallinen. Se on suorastaan nietzscheläisen vallanhalun ruumiillistuma, tarulammas jolla on selässään tähtikuvio ja silmät kirkkaat kuin lähdevesi. Viime vuosikymmenet se on asustanut miehessä, joka on luonut mafiaa muistuttavan äärioikeistolaisen järjestön ja hankkinut sillä kulissientakaisen määräysvallan Japanin talouselämässä ja politiikassa. Nyt lammas on palannut alkuperäiseen nelijalkaiseen muotoonsa ja Pomo on kuolemaisillaan. Koska kertojalla on valokuva jossa tämä lammas esiintyy, hän saa luvan lähteä sitä etsimään.

Keskustelua: Haruki Murakami :: viestejä 24 kpl

Julkaistu: 1993
Kustantaja: Tammi
Tyylit: maaginen realismi
Alkuperäinen nimi: Hitsuji o meguru boken
Käännetty englanniksi: A Wild Sheep Chase
Arvosanalla: 7.78/10
Arvosanoja: 33
Muokattu: syyskuu 29, 2012

Kirja-arvioita

8/10 |
heinäkuu 09, 2009
Todella mielenkiintoista löytää tämäkin kirja täältä Risingshadowista! En ehkä itse olisi heti luokitellut fantasiaan, mutta kyllä siitä joitain vaikutteita löytyy, kuten nyt vaikkapa tämä mystinen lammas. Kirjastossakin mokomat ...