Suuri lammasseikkailu (Keltainen kirjasto, #267)

Suuri lammasseikkailu

Haruki Murakami
Julkaistu: 1993 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Hitsuji o meguru boken
Käännetty englanniksi: A Wild Sheep Chase
Tyylit: maaginen realismi

Alkuteos ilmestynyt 1982. Suomentanut Leena Tamminen. Suomennettu Alfred Birnbaumin englanninnoksesta A Wild Sheep Chase.

1. painos: Keltainen kirjasto 267. Tammi, 1993. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Keltainen pokkari. Tammi, 2009. Nidottu.

Tarinan kertoja, minä ilman nimeä, on tavallinen tokiolaiskaveri, 30-vuotias käännös- ja mainostoimiston osakas, keskivertoa älykkäämpi mutta kokonaan vailla kunnianhimoa. Odottamatta hänen tylsään elämäänsä ilmaantuu nuori nainen, jolla on niin ihmeelliset korvat, että kun hän paljastaa ne, kaikki ympärillä vaikenevat. Ja tämä nuori nainen osaa ennustaa, että kertoja joutuu pian tekemisiin lampaan kanssa.

Kyseinen lammas on kaikkea muuta kuin tavallinen. Se on suorastaan nietzscheläisen vallanhalun ruumiillistuma, tarulammas jolla on selässään tähtikuvio ja silmät kirkkaat kuin lähdevesi. Viime vuosikymmenet se on asustanut miehessä, joka on luonut mafiaa muistuttavan äärioikeistolaisen järjestön ja hankkinut sillä kulissientakaisen määräysvallan Japanin talouselämässä ja politiikassa. Nyt lammas on palannut alkuperäiseen nelijalkaiseen muotoonsa ja Pomo on kuolemaisillaan. Koska kertojalla on valokuva jossa tämä lammas esiintyy, hän saa luvan lähteä sitä etsimään.

(muokattu 29.09.2012)

Kevytkenkäinen kummitusToisetKuvitteellisten olentojen kirjaEtäisten esikaupunkien asioitaEnkelipeli

Kaimaani avatar
Todella mielenkiintoista löytää tämäkin kirja täältä Risingshadowista! En ehkä itse olisi heti luokitellut fantasiaan, mutta kyllä siitä joitain vaikutteita löytyy, kuten nyt vaikkapa tämä mystinen lammas. Kirjastossakin mokomat kirjaston tädit ovat pistäneet Suuren lammasseikkailun kertomakirjallisuuden puolelle... Mutta asiaan. Juoni tässä kirjassa on kerrassaan mukaansa tempaava(välillä tosin hieman hämmentävä, mutta siitä vain plussaa;D), mikä ei sinäänsä ole ... (lisää)
Uusin jäsen: Inex