Keskeneräisten tarujen kirja

@ J. R. R. Tolkien, Christopher Tolkien
Keskeneräisten tarujen kirja - J. R. R. Tolkien, Christopher Tolkien 7.76   214

Alkuteos Unfinished Tales of Númenor and Middle-Earth ilmestynyt 1980. Toimittanut Christopher Tolkien. Suomentanut Kersti Juva. Säkeet suomentanut Panu Pekkanen. Päällyksen kuva: Matti Louhi. Painostiedot Kontuwikissä.

Mythopoeic-palkinto 1981.

Taruja Númenorista ja Keski-Maasta

Tolkienin jälkeenjääneet paperit

Tämä kuuluisa teos sisältää Tolkienin ennen julkaisemattomia Keski-Maa-aiheisia kirjoituksia, jotka hänen poikansa Christopher on saattanut painokuntoon mitä suurimmalla huolella, uskollisena isänsä ajatuksille ja tavoitteille. Kokonaiset ja vaillinaiset tarinat avaavat kiintoisia sivupolkuja Tolkienin maailmaan; ne kartoittavat monia ennestään valkeiksi jääneitä läikkiä ja antavat yksityiskohtaisempaa tietoa tapahtumista, joihin Taru sormusten herrasta ja Silmarillion ovat vain viitanneet.

Saamme kuulla Gandalfin suusta, miten hän tuli lähettäneeksi kääpiöt Repunpään tunnettuihin juhliin. Saamme tietää, miten Rohanin Markin Ratsastajat oli järjestetty ja mitkä olivat Númenorin kuninkaiden ja kuningattarien oikeat, tarkistetut synnyin-, kuolin- ja hallitusajat. Tarinoiden juhlavimpia on Kurjenmiekkakenttien murhenäytelmä, ja vaikuttavimpia kertomus Tuorista, karanneesta orjasta, joka saapuessaan matkallaan Keski-Maan mustalle laidalle näkee Suuren Meren ensimmäisenä kaikista ihmisistä.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu 1986 (WSOY)
Alkuperäinen nimi Unfinished Tales

Kirja-arviot 10
Viestit 13
maaliskuu 23, 2019
10 / 10

Nyt kun sitä "hieman" on ehtinyt pohtia, on tämä sittenkin se paras Tolkien-kirja minusta. Hieman oudosti luin joskus tämän ennen Sormusten herraa tai muita Tolkienin teoksia (koska kirjastossa ei ollut muita saatavilla juuri sillä hetkellä). Myöhemmin tehdyt täydentävät kirjat ovat loistavia, mutta keskeneräiset tarut jättävät tilaa lukijan spekuloinnille ja mielikuvitukselle. Siksi tämä.

Dúath
Arvosanat 70
Kirja-arviot 2
Viestit 65
heinäkuu 8, 2014
10 / 10

Olen sitä mieltä että Christopherin ei ehkä olisi pitänyt tehdä tätä loppuun. Jäi kirjaimellisesti kesken niin monia juttuja ja herättää vaan lukijassa paljon kysymyksiä. Christopher on joskus sanonut, että hobitti elokuvat pilaavat Tolkienin perinnön..Christopher sinä teit sen itse.

Rauros
Arvosanat 177
Kirja-arviot 111
Viestit 15
toukokuu 13, 2014
9 / 10

Voi..! Kun aloin lukemaan kirjaa tuntui siltä "Että mitä hemmettia tässä nyt tapahtuu" mutta kyllä se sitten selvisi! Rakastan Tolkienin tuotantoa joten on tämäkin kirja 5/5!

joulukuu 6, 2021
Antoi 8 / 10 arvosanan kirjalle