Keskeneräisten tarujen kirja

J. R. R. Tolkien, Christopher Tolkien
fantasia > korkea fantasia
Keskeneräisten tarujen kirja - J. R. R. Tolkien, Christopher Tolkien7.76

Alkuteos Unfinished Tales of Númenor and Middle-Earth ilmestynyt 1980. Toimittanut Christopher Tolkien. Suomentanut Kersti Juva. Säkeet suomentanut Panu Pekkanen. Päällyksen kuva: Matti Louhi. Painostiedot Kontuwikissä.

Mythopoeic-palkinto 1981.

Taruja Númenorista ja Keski-Maasta

Tolkienin jälkeenjääneet paperit

Tämä kuuluisa teos sisältää Tolkienin ennen julkaisemattomia Keski-Maa-aiheisia kirjoituksia, jotka hänen poikansa Christopher on saattanut painokuntoon mitä suurimmalla huolella, uskollisena isänsä ajatuksille ja tavoitteille. Kokonaiset ja vaillinaiset tarinat avaavat kiintoisia sivupolkuja Tolkienin maailmaan; ne kartoittavat monia ennestään valkeiksi jääneitä läikkiä ja antavat yksityiskohtaisempaa tietoa tapahtumista, joihin Taru sormusten herrasta ja Silmarillion ovat vain viitanneet.

Saamme kuulla Gandalfin suusta, miten hän tuli lähettäneeksi kääpiöt Repunpään tunnettuihin juhliin. Saamme tietää, miten Rohanin Markin Ratsastajat oli järjestetty ja mitkä olivat Númenorin kuninkaiden ja kuningattarien oikeat, tarkistetut synnyin-, kuolin- ja hallitusajat. Tarinoiden juhlavimpia on Kurjenmiekkakenttien murhenäytelmä, ja vaikuttavimpia kertomus Tuorista, karanneesta orjasta, joka saapuessaan matkallaan Keski-Maan mustalle laidalle näkee Suuren Meren ensimmäisenä kaikista ihmisistä.

Julkaistu: 1986
Muokattu: tammikuu 24, 2018

Kirja-arvioita

10/10 |
maaliskuu 23, 2019
Nyt kun sitä "hieman" on ehtinyt pohtia, on tämä sittenkin se paras Tolkien-kirja minusta. Hieman oudosti luin joskus tämän ennen Sormusten herraa tai muita Tolkienin teoksia (koska kirjastossa ei ollut muita saatavilla juuri sillä hetkellä). ...
10/10 |
heinäkuu 08, 2014
Olen sitä mieltä että Christopherin ei ehkä olisi pitänyt tehdä tätä loppuun. Jäi kirjaimellisesti kesken niin monia juttuja ja herättää vaan lukijassa paljon kysymyksiä. Christopher on joskus sanonut, että hobitti elokuvat pilaavat Tolkienin perinnön..Christopher sinä teit sen itse.
9/10 |
toukokuu 13, 2014
Voi..! Kun aloin lukemaan kirjaa tuntui siltä "Että mitä hemmettia tässä nyt tapahtuu" mutta kyllä se sitten selvisi! Rakastan Tolkienin tuotantoa joten on tämäkin kirja 5/5!