Kentauri

Heimo Susi
Julkaistu: 2003 (Otava)
Tyylit: scifi
Avainsanat: avaruusmatkat, kotimainen, satiiri

Graafinen suunnittelu: Anja Reponen. Sidottu, kansipaperi.

Älykäs, riemukas ja tarkkanäköinen kuva länsimaisen ihmisen suuruudenhulluudesta, siitä mistä me olemme tulossa, minne me olemme menossa ja millä eväin.

Radioamatöörit sieppaavat avaruudesta signaalin, jota ei osata yhdistää mihinkään satelliittiin. Paljastuu, että signaali on kuvaa, kuvassa on puu ja sen takana vihanta maisema. Siellä on paratiisi. Ennen paratiisiin pääsi uskonnon avulla, nyt sinne vie teknologia.

Maata kiertävällä radalla aletaan rakentaa suunnatonta avaruusalusta, joka kuljettaisi kymmenentuhatta onnellista aloittamaan kaiken alusta. Ja kun matka alkaa, se ei ole vain matka toiselle tähdelle ja paratiisiin, se on matka länsimaisen kulttuurin ja ihmisyyden ytimeen.

Kentauri on terävä satiiri, unelma ja painajainen, ilmestyksenomainen visio ja kunnianhimoinen romaani.

muokattu 31.07.2019

Marsin jumalat (Mars-kirjat, #2)Wayward Pines: Ei pakotietä (Wayward Pines, #1)Mantsurian sankariKuunfilmaaja ja muita kertomuksiaKynällä ja kiväärillä: ”Sissin” pakinoita itsenäisyys- ja vapaustaistelumme ajalta

Vaahtera avatar
Kirjoittanut
Kentauri oli melko hämmentävä lukukokemus: toisaalta hyvin mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä teos, toisaalta taas hieman puuduttava. Tarinan alussa lähitulevaisuuden Maassa poimitaan Alfa Centaurin tähtijärjestelmästä tuleva signaali, jota ajat sitten lähetetty ja puoliksi unohdettu luotain perille päästyään lähettää. Luotain on laskeutunut viheriöivälle planeetalle ja lähettää kuvaa puusta. Mediavoimien manipuloimassa yhteiskunnassa Puusta tulee pian kaiken ... (lisää)
LordStenhammar
Uusin jäsen: Saki Morimoto's Friend