Maamies ja lohikäärme

Julkaistu: 1978 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Farmer Giles of Ham
Tyylit: fantasiasatufantasia, lapset
Avainsanat: huumori, lohikäärmeet

Alkuteos ilmestynyt 1950. Suomentanut Panu Pekkanen. Kuvittanut Pauline Baynes. Kannen kuva: Kristina Segercrantz. 1. painos 1978. 2. painos 1979. 3. ja 4. painos 2001. Sidottu.

Kun rauhalliselle maaseudulle ilmaantuu ensin jättiläinen ja sitten lohikäärme, kansa on kauhuissaan. Miten käy Gilesin, mainion maamiehen, joka joutuu niiden kanssa vastakkain.

Sormusten herran kirjoittajan kiehtova tarina sijoittuu muinaiseen Britanniaan, jossa oli “nykyistä enemmän aikaa ja vähemmän ihmisiä, joten useimmat miehet olivat merkkimiehiä”.

(muokattu 15.04.2017)

Kolmas maailma: Uutta proosaa espanjankielisestä Amerikasta (Horisontti-sarja, #7)Taikurin sisarenpoika (Narnian tarinat, #6)Riitasointu (Langennut enkeli, #2)Jääsielu (Jääsielu, #1)Kekseliäs kettu

Fingon Ringëril avatar
2.0
Jos olisin ollut kymmenen vuotta nuorempi, olisin pitänyt sitä kelpo satuna. Mutta nyt kun olen todellakin kymmenen vuota vanhempi, totesin kirjan olevan minulle liian suuripiirteinen ja pitkästyttävä. No, onneksi se on lastensatu. Nopeasta ja käänteikkäästä juonesta Tolkienia voi kiittää. Juoni oli nimittäin todella mukaansa tempaava ja mielenkiintoinen. Suosittenlen luettavaksi lapsille:) Kirjoitan nyt Maamiehen ja lohikäärmeen ensimmäiseltä sivulta pätkän, jossa ... (lisää)
Aloie avatar

Maamies ja lohikäärme on ihastuttavaa satu-Tolkienia, jonka lempeän satiirinen ote Brittein saarten keskiakaan viihdyttää myös varttuneempaa lukijaa. Rakenteeltaan ja rytmitykseltään teos on puhdas lastensatu, jossa veikeät ja yksioikoiset hahmot seikkailevat fantasiamaailmassa. Tolkienin tapaan teoksessa on paljon huumoria, joka sykähdytti jo ensimmäisellä lukukerralla 13-vuotiaana.

Annan teokselle neljä tähteä: yhden lempeästä huumorista, toisen oikein ... (lisää)

Nylkky avatar

Loistava iltasatu lapsille. Ei hirveän pitkä ja tarina on nopea kulkuinen jolloin lapsi jaksaa keskittyä helposti. Nimet oli kyl välillä haastavia mut nopeesti nekin oppi vanhempikin lukea.

Vanhemmalle lukijalle kirja voi olla vähän liian satunainen mutta silti Tolkien fanin on pakko tämä lukea.

4/5

Rauros avatar
En oo lukenut (Ei löytynyt kirjastosta) mutta, haluisin lukee!
w-a-r-i avatar
3.5
Mukava satu lapsille ja lapsenmielisille :) Ei mitään ihmeellistä sinänsä, mukava juoni ja sujuva teksti, mutta eihän sitä ole tämän ikäiselle suunniteltukaan :D Varmaan saa täyden kympin oikeasta ikähaarukasta jos kysytään...
Uusin jäsen: Ronja