Mustan tornin portilla

Mustan tornin portilla

Alan Garner
Julkaistu: 1980 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Elidor

Alkuteos ilmestynyt 1965. Suomentaneet Kersti Juva ja Tuija Rovamo. Sidottu.

Vanhan kirkon rauniot ovat portti ihmeelliseen Elidorin maahan, epätodelliseen ja Rolandille kuitenkin täysin todelliseen. Elidorista Roland sisaruksineen saa vartioitavakseen merkilliset aarteet, joiden arvoa lapset eivät itse ymmärrä. Joka tapauksessa kummallisia asioita alkaa tapahtua aarteiden lähettyvillä: radio reistailee, auton moottori surisee itsekseen, sähkövatkain ja parranajokone käyvät ilman sähkövirtaa.

Lapset eivät muutoinkaan pääse irti Elidorin vaikutuksesta: toisen todellisuuden oliot ovat päässeet tunkeutumaan heidän maailmaansa ja jotkut niistä ovat päässeet aarteiden jäljille.

Dramaattisten vaiheiden jälkeen lasten onnistuu toteuttaa ennustus ja vapauttaa Elidor pahoista voimista, joiden valtaan se on joutunut.

Kuten Garnerin aikaisemmin suomeksi ilmestynyt teos Huuhkajalaakso myös tämä romaani on tulvillaan runollista lumoa ja mahtavaa voimaa, mikä viehättää yhtä hyvin lasta kuin aikuista.

muokattu 03.01.2010

Kasvottomat (Keplo Leutokalma, #3)Keltahampaan salaisuus (Soturikissat-erikoisseikkailut, #5)Loputtomasti (Paranormaali, #3)Synkkä ennustus (Apollon, #2)Kuun merkki (Soturikissat: Tähtien enne, #4)
Iivari, Jupe
Uusin jäsen: sulavsalim