Loru Sorbusten herrasta

Julkaistu: 1983 (Nemo)
Alkuperäinen nimi: Bored of the Rings
Tyylit: fantasia
Avainsanat: huumori, keski-maa

Parodia professori J. R. R. Tolkienin trilogiasta Taru Sormusten Herrasta. Alkuteos ilmestynyt 1969. Suomentanut Pekka Markkula.

1. laitos: Fanzine Oy, 1983. Soundi-kirja 18. Nidottu.
2. laitos: Nemo, 2002. Tarkistettu suomennos. Graafinen suunnittelu: Mikko Juhola. Nidottu.

Loru Sorbusten herrasta on valtavan hauska ja rakkaudella tehty parodia J. R. R. Tolkienin mestariteoksesta Taru Sormusten herrasta. Lorussa höpötit ovat ahmatteja ja pikkurikollisia, Goodgulf omia etujaan ajava silmänkääntäjä ja haltiat pitävät matkamuistokojuja. Kirjassa seikkailevat muun muassa Dorkalan väki, Cellofan, Arakorni, Fritzu, Dildo, Legoland, Mersu, Pepsi ja Farbrorin ihmiset.

Loru paljastaa Tarun henkilöiden hämärät tarkoitusperät ja tarttuu omituisuuksiin, joita lukijat ovat vuosien ajan miettineet. Lorun kirjoittajat tuntevat Tolkieninsa, ja kirja on saavuttanut suuren suosion Tolkien-fanien keskuudessa. Iso-Britanniassa amerikkalaista Lorua on pelkästään tänä vuonna myyty 75 000 kappaletta. Kirja kuuluu jokaisen Tolkienin ystävän kirjahyllyyn! Lorun suomennos on legendaarisen scifi-miehen, edesmenneen Pekka Markkulan käsialaa.

”Kirja on ilmestynyt Soundi-kirjoissa Pekka Markkulan upeana suomennoksena vuonna 1983. Nykyään se on harvinaisuus, sillä esimerkiksi miltei kaikista pääkaupunkiseudun kirjastoista teos on joko pöllitty tai poistettu puhki luettuna.” – Vesa Sisättö, Ylioppilaslehti

(muokattu 25.07.2016)

Lyödään rahoiksi (Kiekkomaailma, #31)Maanalainen elefantti (Kiekkomaailma, #24)Ansa (Mahtavat 12, #2)Olin avaruustaistolaisten seksiorja! ja muita eroottisia spekulaatioitaPosti kulkee (Kiekkomaailma, #29)

Fantasyfan avatar
2.0
Loru sorbusten herrasta oli vuosituhannan vaihteessa lähinnä legenda erittäin huonon saatavuutensa vuoksi, mutta kiitos Taru sormusten herrasta elokuvien saatiin tästäkin kulttuuriteoksesta uusi painos. Loru on verbaalista pelleilyä ja huulen heittoa joka lauseella. Vitsejä riittää ja naurettavaa, mutta se että hauskuutusta löytyy joka sivulta tekee kirjasta vähän raskaslukuisen. Tietysti aina voi yrittää sivuttaa yksiytiskohdat ja keskittyä tarinaan, mutta tässä tapauksessa menisi se varsinainen pointti hukkaan.
Truuners95 avatar

Osui kerran silmään kirjastossa. mielenkiintoisia variaatioita kaikille tutuista hahmoista. Ei kannata lukea, jos kärsit huumorintajuttomuudesta tai olet ylisuojeleva Tolkien-fani.

Rauros avatar
0.5
Kuka voi edes tehdä jotain näin tyhmää ja idioottimaista! Ne jotka tätä lukevat ovat mielestäni ihan...en viitti ees sanoo! Ooon suuri Tolkien-fani ja en kyllä aio lukea!!
celeblith avatar
Typeryydessään niin loistava kirja. Kyllä joka lukukerralla naurattaa. Mutta kaikkein paras on alun prolologi höpöteistä, etenkin kaverin kanssa ääneen luettuna. Kyllä vesi valuu silmistä.
Sapfo avatar
Niin läskiksi ei voi mitään vetää, etteikö se muka olisi hauskaa! Eksoottinen kukka voikukkien seassa. Suosittelen ehdottomasti niille jotka hakevat jotain aivan muuta!
Nokka10
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen