Petojen kaupunki (Petojen kaupunki, #1)

Petojen kaupunki

Isabel Allende
Julkaistu: 2002 (Otava)
Alkuperäinen nimi: La ciudad de las bestias
Käännetty englanniksi: City of the Beasts
Tyylit: fantasia, nuoret, seikkailu

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Sulamit Hirvas. Kannen kuva: Dieter Wiesmüller. Sidottu.

Amazonian syvänvihreä ja tiheä sademetsä. Lintujen laulua, apinoiden kirkunaa, sammakoiden kurnutusta. Mutta äkkiä kaikki, niin ihmiset kuin eläimetkin, ovat varuillaan...

Alex on matkustanut tutkimusmatkailija-isoäitinsä mukana etsimään salaperäisiä petoja Amazonian sademetsästä. He seilaavat veneellä Rio Negro -jokea pitkin yhä syvemmälle mahtavan luonnon keskelle. Koskemattoman viidakon laitamilla sijaitsevasta pikkukylästä retkikunnan mukaan liittyvät paikallinen opas ja tämän Nadia tytär. Eräänä yönä outo peto tappaa yhden retkikunnan jäsenen. Kauhu valtaa kaikkien mielen, kun Alex ja Nadiakin katoavat leiristä.

Huima seikkailu kuljettaa Alexin ja Nadian jylhille Tepuivuorille Usva-intiaanikansan pariin. Pelastaakseen arvoituksellisen kansan nuorten on kohdattava viidakon tuntemattomat pedot ja löydettävä tie myyttiseen Eldoradoon – kultakaupunkiin, jota valkoiset valloittajat ovat turhaan yrittäneet löytää jo puoli vuosisataa.

Alkuaan chileläinen, nykyään Yhdysvalloissa asuva Isabel Allende on Latinalaisen Amerikan tunnetuin naiskirjailija, jolta on suomennettu seitsemän aikuisten romaania. Petojen kaupunki on hänen ensimmäinen nuortenromaaninsa ja aloittaa kolmiosaisen seikkailusarjan.

(muokattu 27.12.2016)

Ansa (Mahtavat 12, #2)Painajaisakatemia 3: Hornan hirviöt (Painajaisakatemia, #3)Mestarin kosto (W.A.R.P., #3)Gregor ja Turman ennustus (Alismaan tarinat, #2)Fimbul-talvi (Matka Asgårdiin, #1)

Eiska avatar
Pidin kirjasta erittäin paljon (ja viittauksena edelliskommentin ikäryhmä-arvioon, minä luin tämän lukiossa, ja luin tätä innolla välitunneilla ja bussimatkoilla jne)! Erityisesti mieleeni jäi mahtava Amazonian ympäristö ja kirjan kantaaottavuus alkuperäiskansoihin. Tarina oli myös hyvällä tavalla mystinen ja kaunis. Hivenen romanttinenkin... Suosittelen myös jatko-osia, joissa puolestaan seikkaillaan erilaisissa, niin ikään kiehtovissa ympäristöissä.
Billy avatar
1.0
Kirja ei mielestäni ollut erikoisen hyvä. Loppuun jaksoin lukea, mutta vain riemastuttavan isoäiti Katen avulla. Kirjan päähenkilöistä Alexista ja Nadiasta en hirveästi pitänyt. Kirja on luultavasti kirjoitettu astetta nuoremmille kuin minä. Oma sisareni (11v) saattaisi jopa pitää tästä kirjasta ja lukea jatko-osat, jotka minä suosiolla jätin väliin. Tämä on juuri niitä kirjoja, joita ahmitaan 10-vuotiaina ja joista parin vuoden päästä ei ole harmainta muistikuvaa. Suosittelisin jättämään väliin (ellet ole alle 12-vuotias).
LordStenhammar
Uusin jäsen: Serafia Alho