Roverandom

J. R. R. Tolkien
Julkaistu: 2001 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Roverandom
Tyylit: fantasiaeläinfantasia, lapset

Alkuteos ilmestynyt 1998. Toimittaneet Christina Scull ja Wayne G. Hammond. Kuvat: J. R. R. Tolkien. Suomentanut Kersti Juva. Säkeet suomentanut Alice Martin. Sidottu. Satufantasia.

Paula Havaste: Roverandom. Helsingin sanomat 19.12.2001.

Rover oli alun alkaenkin vain pikkuinen koira, mutta äkkiä se tunsi itsensä vielä paljon pienemmäksi. Ruoho näytti kasvavan kauhean pitkäksi ja huojui korkealla sen pään päällä ja siinä, mihin velho oli pallon heittänyt, se näki korsien lomassa kaukana valtavan keltaisen pallon kuin auringon, joka nousee metsän puiden takana.

Roverandom sai alkunsa kesällä 1925, J. R. R. Tolkienin poika Michael hukkasi hiekkarannalle rakkaimman lelunsa, mustavalkoisen lyijykoiran. Poikaansa lohduttaakseen Tolkien sepitti tarinan leikkisästä pikku koirasta nimeltä Rover, joka tulee puraisseeksi äkkipikaisen velhon housunlahjetta. Kiukustunut velho taikoo Roverin lelukoiraksi, joka päätyy erään pienen pojan taskuun. Poika kuitenkin kadottaa Lelu-Roverin hiekkarannalle, josta sen löytää vanha hiekkatietäjä Psamatos Psamatides. Tästä alkavat Roverin ihmeelliset seikkailut.

Valloittava satu on tolkienmaiseen tapaan täynnä kielellistä leikittelyä sekä viittauksia myytteihin ja historiaan. Mukana on kirjan toimittajien laatima johdanto ja kulttuurihistoriallisia viitteitä valaiseva selitysosa.

Kuvitus on Tolkienin itsensä käsialaa, ja suomennoksesta vastaa Kersti Juva.

(muokattu 16.12.2014)

Nalle Puh rakentaa talonNalle Puh: Kootut kertomukset ja runotKaislikossa suhiseeNalle Puhin kootut kertomuksetNalle Puh

Namine avatar
Tolkienin kaunis kieli, uskomaton nimistö ja taianomaiset miljööt otuksineen tekevät Roverandomista kauniin tarinan. Kirja on sinänsä lyhyt ja mukava välipala, vaikkapa näin joulun aikaan kuten itselleni. Historiaan ja erilaisiin taruihin viittaava kerronta on merkillisellä tavalla huvittavaa ja kiinnostavaa. Kirjan takaosassa oleva seliteosio saattaa tulla joillekin lukijoille tarpeelliseksi ja se onkin varsin kattava. Kuvia kirjassa on ain muutama, mutta laatu korvaa määrän tällä kertaa... Arvosana: 8+
Aloie avatar
3.5
Roverandom lukeutuu Tolkienin satutuotantoon, joskin päätyi julkaistavaksi vasta vuonna 1998, mikä ehkäpä selittää tämän helmen jäämistä pitkälti tuntemattomuuteen. Teokselle leimallista on kuitenkin se, että se on ehkäpä Tolkienin tuotannosta selkeiten osoitettu lapsiyleisölle (Joulupukki-kirjeiden ohella). Suulliseen kertomukseen perustuva tarina sisältää vauhdikkaita ja toisinaan hiukan - joskaan ei liian - hurjia käänteitä. Vauhdikkuus saattaa toisinaan uuvuttaa ... (lisää)
w-a-r-i avatar
4.5
Tämän olen lukenut jo ihan lapsena, ennen muita Tolkien kirjoja (tai ehkä Hobittia lukuunottamatta), ja voi sitä nostalgiaa! Pitää ottaa tämä lukuun uudestaan lähiaikoina :)
Swordsman avatar
3.5
Satuin huomaamaan tämän kerran kirjastossa, ja päätin lainata koska alunperin etsimääni kirjaa ei löytynyt. Roverandom oli mukavaa luettavaa heti Sormusten Herrojen jälkeen. Hobitinkin lukeneena oli hauskaa huomata samankaltaisuuksia eri kirjojen välillä. Jostain syystä minusta Artakserkses muistutti luonteeltaan Sormusten Herrojen Sarumania, Psamatos Radagastia ja Kuu-ukko Gandalfia. Roverandomin teksti on kaunista, ja se on muutenkin kaikinpuolin verraton kirja.
Primanka avatar
Eräs ystäväni (joka sattuu olemaan sataprosenttinen Tolkien- fani) suositteli minulle tätä kirjaa, ja vaikka se takakannen perusteella vaikuttikin melko tylsältä minun makuuni, päätin lopulta lukea sen. En tiedä mistä se johtui, mutta jäin koukkuun kirjaan, jota en päivää aijemmin edes kuvitellut lukevani. Tarina lelukoiraksi muuttuvasta Roverista matkustamassa kuuuhun ja ratsastamalla lokin selässä tempaisi minut mukaansa selittämättömällä tavalla. Tolkienin ... (lisää)
Jussi, LordStenhammar
Uusin jäsen: Elina