Sudenmorsian: Hiidenmaalainen tarina

Aino Kallas
Julkaistu: 1928 (Otava)
Tyylit: historia, maaginen realismi
Avainsanat: ihmissudet, kotimainen

1. painos: Otava, 1928. Sidottu.
4. painos: Otava, 2003. Sidottu.
5. painos: Otava, 2003. Seven. Nidottu.
6. painos: Otava, 2007. Keskiyön kirjasto. Sidottu, kansipaperi.
Uusi painos: Otava, 2008. Kirjassa Valitut teokset, 2. painos. Sidottu, kansipaperi.
Uusi painos: Otava, 2014. Seven. Nidottu.

Balladinomainen tarina Aalosta, joka verensä vetoa totellen muuttuu vainotuksi ihmissudeksi.

Aino Kallaksen (1878–1956) klassinen riivatun rakkauden kuvaus on nuorten naisten kulttilukemistoa. Vuonna 1928 ilmestynyt villin arkaainen mestariteos on säilyttänyt harvinaisen lumovoimansa.

(muokattu 07.08.2016)

Jeesuksen Kristuksen evankeliumiBaudolinoVeden vihat (Vihat, #3)Maan vihat (Vihat, #2)Minun kansani, minun rakkaani (Keltainen kirjasto, #219)

Lukijatar avatar
Surmaava Eros -trilogian kolmas osa Sudenmorsian on lyhyydestään huolimatta vahvatunnelmainen teos. Siinä Kallakselle ominainen arkaainen tyyli kaikessa runollisuudessaan yhdistyy kansantarujen ja taikauskon vahvasti värittämään fantasiatodellisuuteen, jossa ihmistä suuremmat voimat taistelevat saaden aikaan mitä hurjempia ihmiskohtaloita. Vuosikymmenet eivät ole haalistaneet Sudenmorsiamen hyytävyyttä, joka saa lukijan taatusti valtaansa, kun vain antaa runsaan ja rönsyilevän kielen viedä mukanaan. Ehdottomasti yksi kotimaisen fantasiakirjallisuuden helmiä.
Dyn avatar
Ihastuttava fantasiatarina lähes vuosisadan takaa. Teos on kestänyt aikaa, ja nykylukija viihtyy sen parissa hyvin. Lyhyt kirja on myös miellyttävä sukellus menneeseen aikakauteen ja kerrontatyyliin.
Uusin jäsen: Inex