Stravaganza: Naamioiden kaupunki

Mary Hoffman
fantasia, nuoret
Stravaganza: Naamioiden kaupunki (Stravaganza #1) - Mary Hoffman7.86

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Kaisa Kattelus. Kannen kuva: Ian Butterworth. Kartta ja vinjettikuvat: Peter Bailey.

1. painos: Tammi, 2003. Sidottu.
2. painos: Tammi, 2008. Tam tam. Nidottu.

Seikkailu, joka itkettää, naurattaa, ravisuttaa ja puhuttelee kaikenikäisiä lukijoita.

Lucien on 15-vuotias englantilainen poika, joka sairastaa syöpää. Hän on hyvin väsynyt rankkojen hoitojen takia, eikä jaksa tehdä muuta kuin nukkua ja lukea. Eräänä päivänä isä tuo hänelle kauniin vanhan muistikirjan. Muistikirja on tehty Italiassa, Venetsiassa ja isä kertoo hänelle kaupungista, joka on rakennettu veden päälle.

Lucien nukahtaa ja herää Bellezzassa, Taliassa. Hän on siirtynyt toiseen aikaan ja paikkaan, joka muistuttaa muinaista Italiaa ja Venetsiaa. Bellezzassa vietetään juuri suurta juhlaa, karnevaalipäivää, joka huipentuu meren ja maan liittoon. Arianna, pojaksi pukeutunut 15-vuotias italialainen, on seuraamassa juhlallisuuksia kuten koko laguunien väki, kun Lucien ilmestyy yhtäkkiä hänen eteensä.

Sen jälkeen Lucien vierailee Bellezzassa säännöllisesti ja huomaa olevansa stravagantti, ihminen joka voi talismaanin avulla päästä käymään toisessa ajassa ja paikassa. Taliassa hän ei ole sairas eikä väsynyt, mutta hän huomaa myös olevansa keskellä hurjia vaaroja ja keskiajan vehkeilyjä. Itse asiassa koko Bellezzan tulevaisuus riippuu Lucienin ratkaisuista...

Mary Hoffmanin romaani on väkevä ja koskettava tarina rinnakkaismaailmoista, Stravaganzojen veljeskunnasta jonka jäsenet kykenevät siirtymään maailmasta toiseen ja ihmiskohtaloista, jotka kytkeytyvät toisiinsa.

Julkaistu: lokakuu 2003

Stravaganza: Miekkojen kaupunki (Stravaganza #6)6.98

Kirja-arvioita

8/10 |
joulukuu 06, 2016
Kirja oli hieman tylsähkö, mutta se sai minut kuitenkin lukemaan sarjan seuraavan osan. Juoni oli ihan mielenkiintoinen, mutta se olisi voinut olla hieman jännittävämpi.
7/10 |
heinäkuu 19, 2015
Kirja oli sinänsä ihan ookoo, tykkäsin kyllä valtavasti. Upea kirja, paikoitellen hieman tylsähkö, mutta se on okei. Suosittelen.
4/10 |
heinäkuu 26, 2014
Hyvä tosin vähän tylsähkö.
7/10 |
tammikuu 06, 2014
Helppo ja yksinkertainen kirja, joka tosin on ehkä liiankin suora. Kirjasta puuttuu kaikki haasteet ja virheet sekä olisin toivonut, että Lucienin ja Ariannan suhde oisi edennyt enemmän . Kirja on kuitenkin ihan mukava luettava.
10/10 |
helmikuu 02, 2013
Todella ihana kirja! Ensin kirjan paksuus lannisti, (sinäänsä outoa, olen himolukija, luen älyttömästi [lue:liikaa] kirjoja ja aika paksujakin) mutta kun vauhtiin pääsi, kirja loppui liian äkkiä. Ja suuri rakkaus oli syttynyt;)
6/10 |
huhtikuu 08, 2008
Kirjan idea on mielestäni erittäin hyvä, mutta toteutus olisi voinut olla parempi. Kirja on jotenkin pinnallinen, se ei saa lukijaa otteeseensa ja ehkä tästä johtuu sen pieni lapsellisuus. Juoni oli mielestäni ihan looginen, mutta kaikki ...