Stravaganza: Naamioiden kaupunki (Stravaganza, #1)

Stravaganza: Naamioiden kaupunki

Mary Hoffman
Julkaistu: lokakuu 2003 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: City of Masks

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Kaisa Kattelus. Kannen kuva: Ian Butterworth. Kartta ja vinjettikuvat: Peter Bailey.

1. painos: Tammi, 2003. Sidottu.
2. painos: Tammi, 2008. Tam tam. Nidottu.

Seikkailu, joka itkettää, naurattaa, ravisuttaa ja puhuttelee kaikenikäisiä lukijoita.

Lucien on 15-vuotias englantilainen poika, joka sairastaa syöpää. Hän on hyvin väsynyt rankkojen hoitojen takia, eikä jaksa tehdä muuta kuin nukkua ja lukea. Eräänä päivänä isä tuo hänelle kauniin vanhan muistikirjan. Muistikirja on tehty Italiassa, Venetsiassa ja isä kertoo hänelle kaupungista, joka on rakennettu veden päälle.

Lucien nukahtaa ja herää Bellezzassa, Taliassa. Hän on siirtynyt toiseen aikaan ja paikkaan, joka muistuttaa muinaista Italiaa ja Venetsiaa. Bellezzassa vietetään juuri suurta juhlaa, karnevaalipäivää, joka huipentuu meren ja maan liittoon. Arianna, pojaksi pukeutunut 15-vuotias italialainen, on seuraamassa juhlallisuuksia kuten koko laguunien väki, kun Lucien ilmestyy yhtäkkiä hänen eteensä.

Sen jälkeen Lucien vierailee Bellezzassa säännöllisesti ja huomaa olevansa stravagantti, ihminen joka voi talismaanin avulla päästä käymään toisessa ajassa ja paikassa. Taliassa hän ei ole sairas eikä väsynyt, mutta hän huomaa myös olevansa keskellä hurjia vaaroja ja keskiajan vehkeilyjä. Itse asiassa koko Bellezzan tulevaisuus riippuu Lucienin ratkaisuista...

Mary Hoffmanin romaani on väkevä ja koskettava tarina rinnakkaismaailmoista, Stravaganzojen veljeskunnasta jonka jäsenet kykenevät siirtymään maailmasta toiseen ja ihmiskohtaloista, jotka kytkeytyvät toisiinsa.

(muokattu 13.06.2017)

Jäälaiva (Taika-akatemia, #2)Salaperäinen sirkus (Haavekaupunki, #4)Rautatytär (Rauta-saaga, #2)Liekehtivä valtaistuin (Kanen aikakirjat, #2)Kuolleiden laiva (Magnus Chase, #3)

tintti89 avatar
Kirjan idea on mielestäni erittäin hyvä, mutta toteutus olisi voinut olla parempi. Kirja on jotenkin pinnallinen, se ei saa lukijaa otteeseensa ja ehkä tästä johtuu sen pieni lapsellisuus. Juoni oli mielestäni ihan looginen, mutta kaikki tuntui tapahtuvan aivan liian helposti, vastoinkäymisiä ei kenellekään käynyt. Kirja on rakenteeltaan hieman hämärä, siinä on liikaa pieniä kappaleita varsinaisten kappaleiden sisällä. Myös suomentajasta johtuen jotkut lauseet ja ... (lisää)
people avatar
Kirja oli hieman tylsähkö, mutta se sai minut kuitenkin lukemaan sarjan seuraavan osan. Juoni oli ihan mielenkiintoinen, mutta se olisi voinut olla hieman jännittävämpi.
WindWizard avatar
3.5
Kirja oli sinänsä ihan ookoo, tykkäsin kyllä valtavasti. Upea kirja, paikoitellen hieman tylsähkö, mutta se on okei. Suosittelen.
Ruusy avatar
2.0
Hyvä tosin vähän tylsähkö.
Nage avatar
3.5
Helppo ja yksinkertainen kirja, joka tosin on ehkä liiankin suora. Kirjasta puuttuu kaikki haasteet ja virheet sekä olisin toivonut, että Lucienin ja Ariannan suhde oisi edennyt enemmän . Kirja on kuitenkin ihan mukava luettava.
Celestine avatar
Todella ihana kirja! Ensin kirjan paksuus lannisti, (sinäänsä outoa, olen himolukija, luen älyttömästi [lue:liikaa] kirjoja ja aika paksujakin) mutta kun vauhtiin pääsi, kirja loppui liian äkkiä. Ja suuri rakkaus oli syttynyt;)
HourglassEyes
Uusin jäsen: Irma Niemiaho