Veren vangit (Vampyyrikronikat, #1)

Veren vangit

Anne Rice
Julkaistu: 1992 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Interview with the Vampire
Tyylit: kauhu
Avainsanat: elokuva, vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 1976. Suomentanut Hanna Tarkka.

1. painos: Otava, 1992. Kannen piirros: Hannele Vanha-Aho. Nidottu.
2. painos: Otava, 2009. Seven. Nidottu.

British Fantasy -palkintoehdokas 1977.

Paholaismaisen kiehtova, tumman aistikas kulttiromaani vampyyreista, joita raastaa inhimillisyyden kaipuu ja sammumaton verenhimo

Kun Louis kohtaa Lestatin 1700-luvun New Orleansissa, hän on tavallinen kuolevainen ja plantaasien perijä. Lestat sen sijaan on vampyyri, kuolematon yön kulkija, ikikaunis nautiskelija. Mitä enemmän Lestat kertoo elämästään, sitä kiihkeämmin Louis haluaa varjojen maailmaan, jota hallitsee lämpimän veren hypnoottinen tykytys.

Anne Ricen vallankumouksellisesta kulttisarjasta on suomennettu myös Vampyyri Lestat ja Kadotettujen kuningatar. Veren vangeista tehdyn elokuvan on ohjannut Neil Jordan.

”Modernin kauhun perusteoksia. Hienostunut, tyylikäs ja surumielinen romaani.” – Helsingin Sanomat

(muokattu 22.02.2015)

Carmilla ja muita kertomuksia (Savukeitaan kauhuklassikot, #1)Kohtalon perilliset (Darren Shanin tarina, #12)Pimeyden ennustukset (Darren Shanin tarina, #7)Uusi aika 2: Varjosielut (Vampyyripäiväkirjat, #6)Taistelu aamunkoitteessa (Darren Shanin tarina, #9)

Edhelwaen avatar
Osuin kirjaan tavallaan vahingossa ja nyt olen lukenut suunnilleen kaikki kyseiseen sarjaan kuuluvat kronikat. Jos mitenkään kielitaito riittää, kannattaa ehdottomasti lukea englanniksi, sillä Rice kirjoittaa hyvin kaunista ja kuvailevaa, uskottavasti eroottista englantia. Suomeksi, ihan kielen piirteiden takia, saattaa kerronta kuulostaa hieman kornilta. Lisäksi englanniksi on saatavilla sarjan kaikki plus kymmenen osaa. Tämä osa ei kuitenkaan ole mielestäni aivan yhtä hyvä kuin suurin osa seuraavista.
w-a-r-i avatar
Veren vangit oli minulle henkilökohtaisesti mielenkiintoista - mutta hidasta luettavaa. Kirjassa kuvailtiin hyvin alueita, ajan tyyliä ja henkilöhahmot olivat kiinnostavia. Suru ja ahdinko eri tilanteissa oli saatu hyvin esille kirjassa. Pelottava se ei ollut.
unia avatar
Kirja on ehdottomasti oma suosikkini suomennetuista vampyyrikronikoista! Olen lukenut sen moneen kertaan, samoin nähnyt elokuvan josta pidän myös aivan valtavasti.
Jussi avatar
Veren vangit on hieno vampyyrikirja ja herättää lukijan kiinnostuksen jatko-osiin. Kauhua odottaville romaani ei välttämättä toimi, ainakaan minua yksikään kohtaus ei pelottanut. Sen sijaan pidin teoksessa kirjoitustyylistä, tunnelmasta, hahmoista, kiehtovasta vampyyrimytologiasta, miljööstä ja filosofisista pohdinnoista. Itsesääliä ei minusta ollut liikaa, vaikka jotkut ovat syyttäneet päähenkilö Louisia siitä. Kuten Helsingin Sanomien arvostelussa sanotaan, on Veren vangit "hienostunut, tyylikäs ja surumielinen romaani". Suosittelen aiheesta kiinnostuneille.
eowen avatar
2.0
Olin kuullut paljon arvosteluja kyseisestä kirjasta. Melkein kaikilla palstoilla joita luin tuolloin, hehkutettiin kuinka hyvä Anne Rice kirjoittajana on. Menin totaallisesti lankaan. Mielestäni kyseinen kirjasarja on yliarvostettu. Elokuvan juoni toimi, mutta kirjana tökki. Ehkä olisin saanut enemmän irti, jos olisin lukenut teoksen englanniksi.
Yoana avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Kivi avatar
Loistava!Lähtee hieman kankeasti matkaan,ei mielestäni ihan yllä seuraavien osien tasolle.Silti jos pitää vamppyyri jutuista niin tämä(trilogia)on aivan pakko lukea!Kirjassa kuvataan erittäin hyvin eri aikakausia ja tunnelmia.
Uusin jäsen: Serafia Alho