Vampyyri Lestat (Vampyyrikronikat, #2)

Vampyyri Lestat

Anne Rice
Julkaistu: 1993 (Otava)
Alkuperäinen nimi: The Vampire Lestat
Tyylit: kauhu
Avainsanat: vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 1985. Suomentanut Hanna Tarkka.

1. painos: Otava, 1993. Kannen piirros: Hannele Vanha-aho. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Seven. Otava, 2010. Nidottu.

World Fantasy -palkintoehdokas 1986, Locus-palkintoehdokas (fantasiakirjat) 1986.

Anne Ricen vampyyrisarja kiehtoo ja lumoaa:

”Modernin kauhun perusteoksia. Hienostunut, tyylikäs surumielinen romaani.”

”Kauhuromaanina erinomainen, suorastaan loistava. Älkää jättäkö tätä romaania väliin.”

– Suomalaiset kriitikot romaanista Veren vangit

Demoninen rocktähti Lestat on vampyyriyhteisön toisinajattelija, joka ei kaihda julkisuutta vaan suunnittelee muun muassa mammuttimaista rockkonserttia New Orleansiin. Hän saa käsiinsä Anne Ricen kirjoittaman romaanin Veren vangit, jossa vampyyri Louis kertoo elämäntarinansa. Lestatin mielestä Louis vääristelee totuutta, ja nyt hän kertoo itse elämästään vampyyrina.

Kapinallinen Lestat on saanut kohtalokseen selvittää vampyyriuden alkuperän ja merkityksen. Ja niin hän matkustaa ajasta ja paikasta toiseen – ikuisesti.

Erotiikan ja mustan huumorin sävyttämä seikkailu vie lukijan vääjäämättömällä voimalla kauhun tuolle puolen.

(muokattu 13.12.2014)

Kohtalon perilliset (Darren Shanin tarina, #12)Uusi aika 2: Varjosielut (Vampyyripäiväkirjat, #6)Taistelu aamunkoitteessa (Darren Shanin tarina, #9)Friikkisirkus (Darren Shanin tarina (sarjakuva), #1)Vampyyrin oppipoika (Darren Shanin tarina (sarjakuva), #2)

Varjolehti avatar
Myönnettävä on, että Anne Rice keksii paljon puhetta hedonismista ja elämän estetiikasta. Myös hänen kuvailunsa on herkullista, mutta paikoin ehkä liiankin perusteellista. Olkoonkin, että Lestat on kaikessa ristiriitaisuudessaan hurmaava henkilöhahmo, hänen karsimansa ei pääse oikeuksiinsa näin homogeenisessa kokonaisuudessa. Pahin puute on kuitenkin ontuva rakenne: kirja koostuu lähinnä peräkkäisistä ja sisäkkäisistä elämäntarinoista. Vauhtia on niin vähän, ettei se ... (lisää)
Yoana avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Morgan Blood avatar
Pidin paljon kirjan rakenteesta ja Ricen tavasta rakentaa siihen sisältöä. Kohdallani toimi hänen tapansa luoda sisäkkäisiä tarinoita tässä. Toivat kyltymystä tiedonjanoiselle. Valitettavasti pisteitä laskee viimeisen neljänneksen läpijuoksu, jossa tapahtumat seuraavat sarjassa toisiaan pysähtymättä lainkaan siihen, missä pidän Ricessa, makusteluun. Muutama loppusuoran läjähdys sai tahtomattaan koomisia piirteitä. Silti tarina oli kokonaisuudessaan vahva ja rytmikäs - pisteensä ansainnut.
FreakyMike, Freyja
Uusin jäsen: Emilia Suzi