Vampyyri Lestat (Vampyyrikronikat #2) - Anne Rice7.74

Alkuteos ilmestynyt 1985. Suomentanut Hanna Tarkka.

1. painos: Otava, 1993. Kannen piirros: Hannele Vanha-aho. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Seven. Otava, 2010. Nidottu.

World Fantasy -palkintoehdokas 1986, Locus-palkintoehdokas (fantasiakirjat) 1986.

Anne Ricen vampyyrisarja kiehtoo ja lumoaa:

”Modernin kauhun perusteoksia. Hienostunut, tyylikäs surumielinen romaani.”

”Kauhuromaanina erinomainen, suorastaan loistava. Älkää jättäkö tätä romaania väliin.”

– Suomalaiset kriitikot romaanista Veren vangit

Demoninen rocktähti Lestat on vampyyriyhteisön toisinajattelija, joka ei kaihda julkisuutta vaan suunnittelee muun muassa mammuttimaista rockkonserttia New Orleansiin. Hän saa käsiinsä Anne Ricen kirjoittaman romaanin Veren vangit, jossa vampyyri Louis kertoo elämäntarinansa. Lestatin mielestä Louis vääristelee totuutta, ja nyt hän kertoo itse elämästään vampyyrina.

Kapinallinen Lestat on saanut kohtalokseen selvittää vampyyriuden alkuperän ja merkityksen. Ja niin hän matkustaa ajasta ja paikasta toiseen – ikuisesti.

Erotiikan ja mustan huumorin sävyttämä seikkailu vie lukijan vääjäämättömällä voimalla kauhun tuolle puolen.

Keskustelua: Anne Rice :: viestejä 19 kpl

Arvosanalla: 7.74/10
Arvosanoja: 144
Muokattu: joulukuu 13, 2014

Vampyyrikronikat -kirjasarja

Sarjan suomentaminen jäi kolmeen osaan.

Veren vangit (Vampyyrikronikat #1)7.38
Vampyyri Lestat (Vampyyrikronikat #2)7.74
Kadotettujen kuningatar (Vampyyrikronikat #3)7.22

Kirja-arvioita

6/10 |
lokakuu 12, 2010
Pidin paljon kirjan rakenteesta ja Ricen tavasta rakentaa siihen sisältöä. Kohdallani toimi hänen tapansa luoda sisäkkäisiä tarinoita tässä. Toivat kyltymystä tiedonjanoiselle. Valitettavasti pisteitä laskee viimeisen neljänneksen ...
8/10 |
helmikuu 18, 2007
Myönnettävä on, että Anne Rice keksii paljon puhetta hedonismista ja elämän estetiikasta. Myös hänen kuvailunsa on herkullista, mutta paikoin ehkä liiankin perusteellista. Olkoonkin, että Lestat on kaikessa ristiriitaisuudessaan hurmaava ...
10/10 |
huhtikuu 20, 2013