Kuilukaupunki (Ilmestysten avaruus, #2)

Kuilukaupunki

Alastair Reynolds
Julkaistu: elokuu 2004 (Like)
Alkuperäinen nimi: Chasm City
Tyylit: scifiavaruusooppera + kyberpunk
Avainsanat: avaruusmatkat, bsfa-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 2001. Julkaistu kahtena niteenä, osat I ja II. Suomentanut Hannu Tervaharju. Kansi: Eliza Karmasalo. Like-scifi. Nidottu.

British Science Fiction Association Award 2001.

Henkivartija Tanner Mirabel on epäonnistunut: hänen suojattinsa on surmattu. Kunnia vaatii kostoa, ja niinpä Mirabel syöksyy murhaajan jäljille tappaakseen tämän.

Ajojahti vie hänet lopulta valovuosien päähän Epsilon Eridanin aurinkokuntaan, Kuilukaupunkiin. Kerran teknologialle tietä näyttänyt kaupunki on kuitenkin muuttunut. Kammottava nanoteknologinen virus on turmellut niin asukkaat kuin rakennuksetkin, ja kaupungin varjoissa lymyää nyt pahantahtoisia koneita, ennennäkemättömiä olentoja ja uudenlaisia, kuolettavia pelejä.

Jäljittäessään vihamiestään Mirabel joutuu kohtaamaan ahdistavia totuuksia paitsi itsestään, myös Kuilukaupungista. Totuuksia, joiden juuret juontavat kauas vuosisatojen taakse, avaruuden syvyyksiin ja muinaisiin julmuuksiin...

Alastair Reynoldsin (s. 1966) teoksissa mielikuvitukselliset kyberpunk-visiot yhdistyvät henkeäsalpaaviin avaruusseikkailuihin ja kosmiset mittasuhteet saavaan kauhuun. Hänen ensimmäinen scifieepoksensa. Ilmestysten avaruus, sai haltioituneen vastaanoton myös Suomessa. Kuilukaupunki on neliosaisen sarjan toinen romaani, mutta luettavissa myös täysin itsenäisenä teoksena.

Arvosteluja:

”Reynolds on ilman muuta yksi nykyscifin suurista nimistä, ja hänen teoksensa ovat suorastaan pakko-ostos avaruusseikkailujen ystäville.” – Marko Kivelä, Tähtivaeltaja

”Reynolds saattaa hyvinkin olla parasta ja kiinnostavinta, mitä tieteiskirjallisuudessa on viime aikoina tapahtunut.” – Juha K. Tapio, Kaleva

”Reynolds kirjoittaa ajan parasta uutta tieteiskirjallisuutta, kirjallisuutta joka ylittää kaikki rajat.” – Harri Erkki, Portti

”Kuilukaupungissa Reynolds täyttää ne lupaukset, jotka Ilmestysten avaruus antoi. Reynolds luo arkkitehtuuria, joka on uskottavaa, ja kaupunkiruton johon uskoo.” – Harri Erkki, Ikkuna kadulle

”Kuilukaupunki on kompleksinen ja mielenkiintoinen teos, jossa avaruusooppera kohtaa hardcore-scifin ja tekee sen vieläpä reippaan letkeällä tyylillä.” – Jukka Halme, Tähtivaeltaja

"Reynolds osaa kertoa miltä oudot maisemat tuntuvat. Mirabelin arvoituksellisessa hahmossa on suorastaan Philip K. Dickin veroista epävarmuutta oman minuuden olemassaolosta." – Vesa Sisättö, Helsingin Sanomat

"Vauhdikas ja vetävä seikkailukertomus henkivartija Mirabelin tehtävästä, sen epäonnistumisesta ja kostosta. Reynolds kertoo kaikesta monella tasolla ja kokoaa kaiken aluksi hyvinkin erillisiltä tuntuvista tarinoista, jotka vähitellen lähestyvät toisiaan." – Seppo Lehtinen, Turun Sanomat

(muokattu 30.07.2016)

Ilmestysten avaruus (Ilmestysten avaruus, #1)Linnunradan ääret (Ajattelun Vyöhykkeet, #1)Tähtisumu täyttyyKuunnousuLunastuksen arkki (Ilmestysten avaruus, #3)

Vumpalouska avatar
"Kuilukaupunki" on Reynoldsin "Ilmestysten Avaruus" -sarjan toinen kirja. Se ei suoranaisesti liity edelliseen kirjaan kuin joidenkin viittausten ja osittain samojen tapahtumapaikkojensa puolesta, ja koko kirja sijoittuu itse asiassa ensimmäistä kirjaa edeltävään aikaan. Siitä huolimatta pidän "Kuilukaupunkia" (joka Suomessa on jostain syystä julkaistu kahdessa osassa) sarjan täysivaltaisena osana, sillä tämä romaani syventää ja selkeyttää huomattavasti Reynoldisn kiehotavalla ... (lisää)
Jussi avatar
Kuilukaupunki on joskus määritelty Reynoldsin sarjan toiseksi osaksi, mutta kuten edellisissä arvioissa sanottiin, kirja tapahtuu ennen Ilmestysten avaruutta eikä vaadi tämän tuntemista. Joka tapauksessa kyseessä on upea scifiromaani, joka voitti ansaitusti BSFA-palkinnon. Minä tykkäsin Kuilukaupungista enemmän kuin Ilmestysten avaruudesta. Kirja on helppolukuisempi ja rakenteeltaan selkeämpi. Juonilinjat yhdistyvät lopussa hienosti, ja Reynoldsin luoma maailmankaikkeus on ... (lisää)
Jussi, Pisania, Astorethein, NoctilucA
Uusin jäsen: pekka ruohonen