Nimetyt

Marianne Curley
Julkaistu: syyskuu 2004 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: The Named
Avainsanat: aikamatkustus

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Kaisa Kattelus.

1. painos: Tammi, 2004. Sidottu.
2. painos: Tammi, 2008. Tam tam. Nidottu.

Ethan on Nimetty: hän pystyy matkustamaan ajassa taaksepäin. Hänen tehtävänsä on suojella nykyisyyttä ja tulevaisuutta estämällä menneisyydessä toimivia kaaoksen voimia, jotka yrittävät purkaa historian ja estää sen oikean kulun.

Mutta Ethan on myös tavallinen 16-vuotias koulupoika. Ethan on tottunut siihen, että hänen kaksoiselämänsä eri puolet eivät mitenkään liity toisiinsa, mutta nyt Ethanin täytyy ottaa itselleen oppilas luokkatoveristaan Isabelista. Vähitellen Ethan tajuaa, että elämät alkavat muutenkin sekoittua. Öisin Ethan herää kammottavaan painajaiseen, jossa nelivuotiaana todistaa isosiskonsa kuoleman. Voiko unella olla jotain tekemistä kaaoksen voimien kanssa? Myös ihmiset joihin hän on aina luottanut näyttävät muuttavan roolejaan. Keneen Ethan voi luottaa?

(muokattu 14.06.2017)

Muotimatkaaja Titanicin kannellaRubiininpuna (Rakkaus ei katso aikaa, #1)Tulikronikka (Kirja aikojen alusta, #2)Nauhoitettava ennen käyttöäSafiirinsini (Rakkaus ei katso aikaa, #2)

Intiaanikesä avatar
Ensimmäisellä lukukerralla tyrmäsin tämän kirjan täysin, mutta toinen kerta toden sanoi. Kun jaksoin keskittyä Nimettyihin, huomasin että se onkin aika hyvä kirja. En pystynyt laskemaan sitä kädestäni ja koko ajan piti olla sitä lukemassa. Juoni on aika erikoinen ja siinä jotain samankaltaista kuin Curleyn Muinaisessa taiassa: aikamatkailu, yliluonnolliset voimat ja historia. En voi väittää historiaa lempikouluaineekseni, mutta kirjassa historiasta on onnistuttu tekemään ... (lisää)
emu avatar
2.0
tykkäsin kirjan ideasta: aikamatkailua ja maailma maailmojen välissä... henkilötkin olivat tosi mielenkiintoisia, ja varsinkin heidän suhteensa. en vain jotenkin pitänyt kirjailijan kerrontatavasta, jotenkin kaikki oli liian nopeatempoista. tosin se varmaan tavallaan aikamatkailuun kuuluukin, mutta silti.
Mirelle avatar
Kirjasarja oli aika normaali nuorten trilogia, mutta jotenkin jäin siihen koukkuun enemmän kuin useimpiin. Hahmot olivat hyvin keksittyjä eikä juonikaan nyt ihan kliseinen ollut. Hyvää viihdettä, suosittelen.
Myrsky10 avatar
Mielestäni todella hyvä kirja. Valinta takakannen perusteella kannatti. Tarinaan on helppo päästä mukaan ja se tempaa mukaansa todella nopeasti. Kannattaa lukea!
Bensku avatar
4.5
Takakannen perusteella pidin kirjaa aluksi huonona, mutta luettuani voin sanoa, että pidin siitä todella paljon ja luen jatko-osatkin (parasta aikaa...) Hahmot ehkä olivat vähän kliseisiä, mistä tuo pikku miinus. Yllättävän hyvin aikamatkailusta pystyy vieläkin saamaan jotain irti. Historian vartijat, Time Riders ja Aikavartio esimerkiksi ovat todella erilaisia ja tämä on parhaita niistä.
Uusin jäsen: Lena Malena