Valo7.26

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Hannu Tervaharju.

1. painos: Like, 2004. Nidottu.
2. painos: Like, 2007. Like-pokkari. Uusi kansikuva. Nidottu.

James J. Tiptree -palkinto 2002 (jaettu), Tähtivaeltaja-palkinto 2005. Arthur C. Clarke -palkintoehdokas 2003, BSFA-palkintoehdokas 2003, vuonna 2019 The Guardianin listalla The 100 best books of the 21st century sijalla 91.

Loisteliasta synkkien aikojen avaruusoopperaa!

Galaksin uumenista yksinäisen asteroidin pinnalta löytyy hylätty avaruusalus, oudoin symbolein koristeltu luunoppa ja ihmisen luuranko. Mitä ne ovat ja miten ne ovat päätyneet asteroidille?

Löydöksen arvoitus paljastuu energisessä ja monitasoisessa avaruusseikkailussa, joka sukkuloi suvereenisti niin kvanttimekaniikan kuin ihmispsyykenkin salatuissa maailmoissa. Vuonna 1999 Lontoossa kvanttitietokonetta kehittelevät fyysikot Michael Kearney ja Brian Tate ihmettelevät yhä kummallisemmiksi käyviä testituloksiaan, ja 2400-luvulla ihmiskehostaan luopunut avaruusaluskapteeni Seria Mau Genlicher ja sirkuksen profeetaksi päätyvä elämystenmetsästäjä Ed Chianese yrittävät selvitä omista riivaajistaan. Nykyisyys näyttäytyy yhtä outona kuin neonvalaistu, kiehtovan kammottava tulevaisuus, ja molemmat toimivat vuosisataisten salaisuuksien vähittäisen paljastumisen näyttämönä.

Ensimmäiseksi kvanttiajan avaruusoopperaksi kutsutussa Valossa on ennennäkemätöntä visionääristä voimaa ja hallusinogeenista intensiteettiä, joka punoo yhteen oudon ja arkisen, mekaanisen ja syvästi inhimillisen. Harrisonin ihailijoiksi ovat tunnustautuneet monet tieteis- ja jännityskirjallisuuden gurut, kuten Alastair Reynolds, Stephen Baxter, Iain M. Banks, Michael Marshall Smith, Neil Gaiman ja Ken MacLeod.

”Valo on nerokas.” – Iain M. Banks

"M. John Harrisonin Valo on mestariteos millä tahansa kirjallisuuden kriteereillä arvioituna. Valo vaatii lukijaltaan suurta panostusta, mutta palkkiona on huikea näky ihmisen ja todellisuuden ytimen kohtaamisessa." – Jussi Ahlroth, Helsingin Sanomat

”Valo on mestarillinen yhdistelmä ihmiskeskeistä nykyromaania, huikeaa avaruusoopperaa ja fantastista tarinointia. Se on vertauskuvia ja useita kerronnan tasoja sisältävä mielikuvitusmatka arkisesta todellisuudesta Linnunradan salaisuuksien äärille. Lyyrisellä kielellä koristeltu sommitelma, joka vakavista aihepiireistään huolimatta on yllättävän leikkisää luettavaa.” – Toni Jerrman, Presso

"Vaikka en juuri fanita avaruusoopperoita, niin täytyy myöntää, että Harrisonin avaruusooppera imaisi minut mukaansa. Harrisonin kerronta sanalla sanoen toimii." – Juho-Antti Tuhkanen, Portti-lehti

"Kelpo romaani, mielenkiintoinen lukukokemus ja oiva valinta Liken muutenkin ennakkoluulottomassa julkaisupolitiikassa." – Juha K. Tapio, Kaleva

”Huikea sukellus ihmisyyden syövereihin.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati

Arvosanoja: 79
Tietoja päivitetty 08.10.2019

Kirja-arvioita

Juippi (8/10) heinäkuu 9, 2008
Valo ei ole niin kirkas kuin Banks väittää sen olevan. Vaikka Micheal Kearny -osiot ovatkin sinänsä mielenkiintoisia, niiden funktio suhteessa muuhun tarinaan jää kovin irralliseksi. Toisaalta Harrisonin loppuratkaisu tuntuu väkinäiseltä, ... lue lisää
Vizikahn (6/10) helmikuu 18, 2007
Olin lukenut paljon kehuja tästä kirjasta ennen kuin itse luin sen ja olin luettuani vähän pettynyt. Valo oli vain "ihan okei", ei mikään järisyttävä mestariteos. Kerronta useammassa eri aikatasossa on aina virkistävää, mutta välillä ... lue lisää