Valo

Valo

M. John Harrison
Julkaistu: marraskuu 16, 2004 (Like)
Alkuperäinen nimi: Light
Tyylit: scifiavaruusooppera
Avainsanat: tähtivaeltaja-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Hannu Tervaharju.

1. painos: Like, 2004. Nidottu.
2. painos: Like, 2007. Like-pokkari. Uusi kansikuva. Nidottu.

James J. Tiptree -palkinto 2002 (jaettu), Tähtivaeltaja-palkinto 2005. Arthur C. Clarke -palkintoehdokas 2003, BSFA-palkintoehdokas 2003.

Loisteliasta synkkien aikojen avaruusoopperaa!

Galaksin uumenista yksinäisen asteroidin pinnalta löytyy hylätty avaruusalus, oudoin symbolein koristeltu luunoppa ja ihmisen luuranko. Mitä ne ovat ja miten ne ovat päätyneet asteroidille?

Löydöksen arvoitus paljastuu energisessä ja monitasoisessa avaruusseikkailussa, joka sukkuloi suvereenisti niin kvanttimekaniikan kuin ihmispsyykenkin salatuissa maailmoissa. Vuonna 1999 Lontoossa kvanttitietokonetta kehittelevät fyysikot Michael Kearney ja Brian Tate ihmettelevät yhä kummallisemmiksi käyviä testituloksiaan, ja 2400-luvulla ihmiskehostaan luopunut avaruusaluskapteeni Seria Mau Genlicher ja sirkuksen profeetaksi päätyvä elämystenmetsästäjä Ed Chianese yrittävät selvitä omista riivaajistaan. Nykyisyys näyttäytyy yhtä outona kuin neonvalaistu, kiehtovan kammottava tulevaisuus, ja molemmat toimivat vuosisataisten salaisuuksien vähittäisen paljastumisen näyttämönä.

Ensimmäiseksi kvanttiajan avaruusoopperaksi kutsutussa Valossa on ennennäkemätöntä visionääristä voimaa ja hallusinogeenista intensiteettiä, joka punoo yhteen oudon ja arkisen, mekaanisen ja syvästi inhimillisen. Harrisonin ihailijoiksi ovat tunnustautuneet monet tieteis- ja jännityskirjallisuuden gurut, kuten Alastair Reynolds, Stephen Baxter, Iain M. Banks, Michael Marshall Smith, Neil Gaiman ja Ken MacLeod.

”Valo on nerokas.” – Iain M. Banks

"M. John Harrisonin Valo on mestariteos millä tahansa kirjallisuuden kriteereillä arvioituna. Valo vaatii lukijaltaan suurta panostusta, mutta palkkiona on huikea näky ihmisen ja todellisuuden ytimen kohtaamisessa." – Jussi Ahlroth, Helsingin Sanomat

”Valo on mestarillinen yhdistelmä ihmiskeskeistä nykyromaania, huikeaa avaruusoopperaa ja fantastista tarinointia. Se on vertauskuvia ja useita kerronnan tasoja sisältävä mielikuvitusmatka arkisesta todellisuudesta Linnunradan salaisuuksien äärille. Lyyrisellä kielellä koristeltu sommitelma, joka vakavista aihepiireistään huolimatta on yllättävän leikkisää luettavaa.” – Toni Jerrman, Presso

"Vaikka en juuri fanita avaruusoopperoita, niin täytyy myöntää, että Harrisonin avaruusooppera imaisi minut mukaansa. Harrisonin kerronta sanalla sanoen toimii." – Juho-Antti Tuhkanen, Portti-lehti

"Kelpo romaani, mielenkiintoinen lukukokemus ja oiva valinta Liken muutenkin ennakkoluulottomassa julkaisupolitiikassa." – Juha K. Tapio, Kaleva

”Huikea sukellus ihmisyyden syövereihin.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati

(muokattu 30.07.2016)

Saga: Seitsemäs kirja (Saga, #7)Uusi toivo: Prinsessa, lurjus ja maalaispoikaPrefektiSaga: Viides kirja (Saga, #5)Star Wars: Tähtien sodan kuvitettu opas

Juippi avatar
Valo ei ole niin kirkas kuin Banks väittää sen olevan. Vaikka Micheal Kearny -osiot ovatkin sinänsä mielenkiintoisia, niiden funktio suhteessa muuhun tarinaan jää kovin irralliseksi. Toisaalta Harrisonin loppuratkaisu tuntuu väkinäiseltä, vaikka idea onkin paikallaan. Näistä kauneusvirheistä huolimatta Valo on erinomainen kirja. Unenomainen tunnelma on lähes alati läsnä, eritoten Seria Maun matkassa kuljettaessa. Tämän saa aikaa Harrisonin ensiluokkainen kielenkäyttö. ... (lisää)
Vizikahn avatar
Olin lukenut paljon kehuja tästä kirjasta ennen kuin itse luin sen ja olin luettuani vähän pettynyt. Valo oli vain "ihan okei", ei mikään järisyttävä mestariteos. Kerronta useammassa eri aikatasossa on aina virkistävää, mutta välillä kirjoittaja tuntui ns. kompastelevan omassa nokkeluudessaan ja yhden aikatason (vuoden 1999 Lontoon) olisi tästä voinut huoletta pudottaa poiskin. Kirjassa on kuitenkin pääosin hyvä tunnelma ja erityisesti Seria Mau Genlicherin osioissa päästään hyvään vauhtiin, joten annan Valolle kolme tähteä. Pastellikaupunki on silti huomattavasti parempi teos Harrisonilta.
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen